Estàs aquí: Inici > Món col·legial > La rellevància dels olis essencials en la fitoteràpia actual

La rellevància dels olis essencials en la fitoteràpia actual

19 febrer 2019

El COFB amb la col·laboració de Pranarôm, ha organitzat el curs “Fitoteràpia: usos i aplicacions dels olis essencials“, impartit en set sessions diferents, durant els mesos de gener i febrer, amb la finalitat de conèixer els fonaments d’ús, l’aplicació dels olis essencials, aprofundir-hi com a eina fitoterapèutica, així com saber utilitzar-los en funció de cada afecció.

Adreçat als farmacèutics comunitaris, el curs ha estat impartit per les docents Maite Castro, farmacèutica i responsable tècnica de Pranarôm Espanya, i Matilde García, farmacèutica titular i especialitzada en fitoteràpia i olis essencials. La coordinació ha anat a càrrec del Vocal de Plantes Medicinals i Homeopatia del COFB, Josep Allué.

Un moment del curs "Fitoteràpia: usos i aplicacions dels olis essencials" realitzar a la seu del Col·legi

Un moment del curs “Fitoteràpia: usos i aplicacions dels olis essencials” realitzat a la seu del Col·legi

Fitoteràpia: usos i aplicacions dels olis essencials

Segons Allué, “el curs, de 28 hores lectives i amb 50 assistents, va començar amb els aspectes relatius al coneixement dels olis essencials i al seu control de qualitat, aspectes que donada la seva complexa composició cal conèixer per fer una correcta actuació farmacèutica“.

Els objectius principals es van centrar a conèixer els fonaments, usos i aplicacions dels olis essencials, així com en l’aplicació d’aquests com a eina fitoterapèutica i els seus corresponents usos segons les afectacions i necessitats. També es van abordar les diferents vies d’administració i les posologies dels olis i la prevenció de possibles toxicitats.

Els olis essencials són extractes, altament concentrats i bioquímicament definits, obtinguts de plantes aromàtiques, com la lavanda i la farigola, entre d’altres. L’ús i l’aplicació dels olis és la teràpia natural, que es basa en l’activitat fitoterapèutica de les molècules bioquímiques que els componen. Per les seves propietats, els olis ofereixen solucions terapèutiques en nombrosos i variats camps, com el tractament de les infeccions, la patologia articular, les afeccions dermatològiques, els trastorns del sistema nerviós, etc.

Al curs es van exposar els conceptes bàsics de l’acció fitoterapèutica dels olis, els seus respectius criteris de qualitat, així com les vies d’administració i les precaucions d’ús. També es va tractar la seguretat en general i en particular en les dones embarassades pel que fa als olis.

En les diferents sessions, s’han presentat els olis essencials recomanats per al tractament d’infeccions dels principals sistemes de l’organisme. D’una banda, els continguts acadèmics es van repartir en àrees temàtiques, com: generalitats, infectologia, sistema respiratori, inflamació i gestió del dolor, sistema circulatori, dermatologia, sistema digestiu, sistema urinari i sistema nerviós.

Des de l’organització es van proporcionar monografies de 60 olis essencials quimiotipats amb propietats principals, indicacions i afeccions. Així mateix, per facilitar la comprensió del temari, s’ha realitzat una classificació de les diferents famílies aromàtiques d’acord amb la composició bioquímica.

Matilde García, farmacèutica i especialitzada en fitoteràpia i olis essencials amb Josep Allué, en un moment de la presentació del curs.

Matilde García, farmacèutica especialitzada en fitoteràpia i olis essencials amb Josep Allué, en un moment de la presentació del curs.

L’augment de l’ús dels olis essencials en la fitoteràpia

El coordinador de la formació, Josep Allué, destaca que, “dins de la fitoteràpia, l’ús dels olis essencials està adquirint un gran relleu molt relacionat amb el major nivell d’estudis disponibles“. Pel que fa a la realització del curs, Allué explica que “es van utilitzar casos pràctics com a eina de treball amb gran participació dels assistents.”

Amb la col·laboració de:
Logo Pranarom