Estàs aquí: Inici > Destacats > La xarxa de 3.227 farmàcies catalanes començarà a distribuir 1 milió i mig de mascaretes a la població a partir del 20 d’abril

18 abril 2020

A partir d’aquest dilluns dia 20 d’abril, i en el marc de la campanya sanitària “Mascareta /Salut”, la xarxa de 3.227 farmàcies catalanes començarà a distribuir a la població 1 milió i mig de mascaretes (450 per farmàcia) de la partida de 14 milions anunciada pel Govern de la Generalitat. Es tracta de mascaretes sanitàries, la primera de les quals serà gratuïta presentant la targeta sanitària individual.

La campanya, recolzada pel Departament de Salut, s’emmarca en un projecte liderat en el seu origen des del Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC), conjuntament amb altres agents de la cadena de proveïment del medicament –la indústria, amb Hartmann, i la distribució, amb Fedefarma, Alliance Healthcare, Cofares i Hefame– i un grup de treball de la Cambra de Comerç de Barcelona.

L’objectiu que plantejava aquest projecte era donar resposta, des de la professió farmacèutica, i en coordinació amb el Departament de Salut, a una necessitat derivada del procés gradual d’aixecament del confinament -la utilització generalitzada de mascaretes-, en un moment en què hi ha baixa disponibilitat d’aquest producte.

Com serà la distribució d’aquestes mascaretes?

Des de les farmàcies comunitàries, per la seva proximitat i accessibilitat, es farà  la distribució de mascaretes de forma professional, regulada i registrada a través del sistema de recepta electrònica del CatSalut, que dona les garanties de transparència, i sempre en coordinació amb l’Administració Sanitària.

Inicialment, el nombre màxim de mascaretes que es podran dispensar serà d’1 mascareta per persona i, en funció de la disponibilitat futura d’estoc, es podria ampliar el nombre màxim de mascaretes i modificar el període de dispensació, fins a haver distribuït el total de 14 milions de mascaretes amb què compta la campanya, variació que es comunicaria en el seu moment. En qualsevol cas, serà necessari que l’usuari presenti la targeta sanitària individual.

Durant la vigència de la campanya, la primera mascareta dispensada a ciutadans es lliurarà gratuïtament a càrrec del Servei Català de la Salut sense cap aportació del ciutadà o ciutadana. Un cop dispensada la primera mascareta, els usuaris podran accedir a successives dispensacions de mascaretes, d’acord amb els criteris establerts, abonant 0,76€ per mascareta, que es correspon amb el preu fixat per a la campanya per part del Departament de Salut, sense que la distribució ni les oficines de farmàcia tinguin cap marge de benefici. Al marge d’aquesta campanya, si un ciutadà vol disposar de més mascaretes, la farmàcia li proveirà a preu de mercat si disposa d’existències.

L’actuació responsable de la població, clau

Tenint en compte que les mascaretes arribaran de manera gradual i que aquesta primera tramesa serà insuficient per abastir a tota la població, es demana a la ciutadania que actuï amb responsabilitat, que no trenqui el confinament vigent i que vagi a la farmàcia a retirar la mascareta només si realment la necessita de manera immediata. Durant la fase d’aixecament progressiu del confinament, l’ús de mascareta en la població, està especialment indicat per a persones que presentin símptomes respiratoris, encara que siguin lleus, i que hagin de sortir al carrer; als seus contactes estrets i per a les persones que s’hagin de reincorporar a l’activitat laboral i no en disposin en el seu lloc de treball. L’actuació responsable dels ciutadans serà fonamental per evitar aglomeracions a les farmàcies, que poden posar en risc les mesures de confinament i distanciament social, imprescindibles per evitar la propagació de la COVID-19.

Mascaretes sanitàries: aspectes a tenir en compte

En el marc d’aquesta campanya, s’ha elaborat un cartell amb consells sobre com fer un bon ús de les mascaretes. Concretament, els tres aspectes que es detallen són quan utilitzar-les, on cal tenir present que, en cap cas, l’ús de mascareta sanitària substitueix les principals mesures higièniques, com el rentat de mans freqüent o tapar-se la boca i el nas amb la cara interna del colze o amb mocadors d’un sol ús si tossim o esternudem, així com les mesures de distanciament social; en segon lloc, es defineixen els set passos a seguir per fer-ne un ús correcte; i, finalment, es detallen les característiques de la mascareta que s’està entregant a l’usuari.

La cadena del medicament, un recurs valuós per a Catalunya i la sanitat

Amb aquesta iniciativa, la professió farmacèutica es posa novament al servei de la salut del país, demostrant  amb cada acció que respon sempre amb professionalitat i compromís davant la societat i l’Administració. Així doncs, un cop més, la cadena del medicament i producte sanitari, integrada per indústria, distribució i la capil·laritat de la xarxa d’oficines de farmàcia, organitzades a través de la corporació farmacèutica, esdevé un recurs valuós per a Catalunya i la sanitat.