Estàs aquí: Inici > Destacats > Iniciatives per apropar la medicació a persones vulnerables durant la pandèmia per COVID-19

1 abril 2020

A causa del confinament, hi ha persones grans i/o vulnerables que no poden sortir de casa per anar a recollir la seva medicació a la farmàcia, tal com feien habitualment. És per això que, conscients de les dificultats que poden tenir aquestes persones, des del Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC), que agrupa els 4 col·legis farmacèutics catalans es va fer una crida a estudiants del grau de Farmàcia per tal que col·laboressin a l’hora d’apropar medicaments a persones que, per la seva vulnerabilitat, no podien sortir durant el confinament.

També s’ha fet una crida als farmacèutics col·legiats que en aquests moments no estiguin podent desenvolupar la seva activitat laboral amb normalitat, proposant la col·laboració voluntària per poder portar medicaments des de les farmàcies a aquells pacients fràgils que no poden sortir de casa. Ara com ara, entre els dos col·lectius, només a la província de Barcelona, ja s’han adherit a la iniciativa un total de 260 voluntaris i voluntàries.

Com funciona la xarxa d’estudiants voluntaris?

La crida als estudiants voluntaris ha estat coordinada entre el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC), la Universitat de Barcelona i la Universitat Ramon Llull. Un cop es van aconseguir els diversos voluntaris i es va verificar que les persones que s’havien ofert estaven cursant el Grau de Farmàcia, cada Col·legi va emetre uns certificats de mobilitat que els estudiants han de dur a sobre quan presten el servei. Al mateix temps, des dels quatre Col·legis de Farmacèutics catalans, es va fer una crida a les farmàcies per saber si tenien coneixement de clients que podien necessitar aquest servei.

Quan els tècnics de cada Col·legi troben coincidència de zona geogràfica entre oferta d’estudiants i demanda farmàcies, avisen a la farmàcia del nom, DNI i telèfon de l’estudiant per tal que el contacti i acordin l’hora en què anirà a la farmàcia a recollir el paquet amb la medicació per portar-lo al domicili del pacient.

La farmàcia és l’encarregada de preparar el paquet amb la medicació que l’estudiant ha de lliurar. També s’encarrega d’avisar el client que se li lliurarà el paquet de la medicació dins d’una franja horària determinada.

Per a més informació sobre la xarxa d’estudiants voluntaris del Grau de Farmàcia, podeu consultar la intranet col·legial seguint aquest enllaç, on també trobareu el protocol complet.

Conveni de col·laboració entre els col·legis farmacèutics i Creu Roja

Una altra de les iniciatives que s’han posat en marxa per ajudar a les persones en situació de vulnerabilitat, és el conveni entre el Consejo General de Colegios Farmacéuticos i la Creu Roja, que és extensible a tots els col·legis farmacèutics de tot l’Estat, entre ells el COFB.

L’acord conté un procediment de lliurament de medicaments en els domicilis de persones en circumstàncies concretes, amb la directa intervenció i supervisió del professional farmacèutic comunitari, en el cas de no poder-se desplaçar personalment a realitzar el lliurament. És un sistema absolutament excepcional i únicament justificat per l’Estat d’Alarma derivat per la infecció per COVID-19.

Les persones que poden beneficiar-se d’aquest conveni són aquelles que viuen soles, sense el suport d’altres persones del seu entorn, i que no poden sortir del seu domicili per problemes de mobilitat, malaltia aguda, situació de quarantena domiciliària per COVID-19 o amb processos crònics complexos inclosos en els grups de major risc per COVID-19.