Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Abordatge del pacient psiquiàtric a la farmàcia, una assignatura pendent

Abordatge del pacient psiquiàtric a la farmàcia, una assignatura pendent

4 octubre 2018

“Abordatge del pacient psiquiàtric: una assignatura pendent”. Aquest va ser el títol de la conferència amb què es va reprendre l’activitat formativa del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) del curs 2018/2019. Un dels objectius principals de l’acte, en paraules d’Aina Surroca, vocal del COFB i responsable de la Comissió delegada de Formació, era “conèixer com abordar el pacient psiquiàtric i el seu entorn des de la farmàcia, donar importància als farmacèutics a l’hora de proporcionar acompanyament en aquest tipus de pacients i proporcionar-los eines que puguin ajudar a reconèixer els principals quadres psiquiàtrics”.

Formació en salut mental

Surroca també va apuntar que amb la conferència es volien tractar temes al voltant de la psiquiatria com mites i estigmes, estratègies d’abordatge i comunicació en situacions delicades que poden sorgir en el nostre dia a dia i nous fronts oberts en psiquiatria pel que fa a recurrènciescronicitatincompliment terapèutic i adherència, en els quals la farmàcia té molt a dir”. Per últim, Surroca va recordar que “des del COFB fa molts anys que estem apostant per la formació en aquest àmbit” i que “aquest mes d’octubre s’inicia un nou curs online amb casos pràctics sobre salut mental“. Els ponents de la conferència van ser Javier de Diego, psiquiatre i Joaquim Soler, psicòleg clínic tots dos membres de l’Institut de Recerca Biomèdica IIB-Sant Pau i del Centre d’Investigació Biomèdica en xarxa de Salut Mental (CIBERSAM).

El psiquiatre Javier de Diego durant la seva intervenció.

Els principals trastorns mentals

De Diego va explicar que la seva intervenció giraria al voltant dels principals trastorns mentals i que probablement els assistents “sortirien amb ganes de saber-ne més”. El psiquiatre va recordar que “des de l’any 2009, la primera causa de mort externa al nostre país és el suïcidi“. Així mateix, també va mostrar un seguit de vídeos als assistents relacionats amb la depressió i les emocions que poden experimentar les persones que en pateixen i el seu entorn. “La depressió és una malaltia que veritablement s’apodera de la nostra manera de sentir, canvia la nostra forma de gaudir i de motivar-nos per les coses“, va destacar. A més, va posar damunt la taula algunes xifres que es desprenen d’estudis com ara que, a tot el món, la depressió afecta 1 de cada 8 homes i 1 de cada 5 dones i, segons l’OMS, es troba entre les primeres causes de discapacitat al món, sobretot en els països desenvolupats.

Joaquim Soler, Aina Surroca i Javier de Diego.

Els entorns invalidants

A l’última part de l’acte, Joaquim Soler va abordar, entre altres temes, els entorns invalidants, “entorns on un sent una emoció però no és confirmat per aquesta i en els quals hi ha un rebuig a la comunicació d’experiències privades“. Soler també va posar alguns exemples per mostrar que per orientar-se a la solució d’un problema, en primer lloc cal que el pacient se senti entès. Segons Soler,  “moltes vegades ens centrem molt en la solució, en el que realment necessita una persona, però no l’escoltem. Quan això passa acabem tenint un efecte rebot perquè generem oposició, tensió i distanciament, l’efecte contrari“, va exposar. I va afegir:”Si hi ha empatia i validació tenim bona relació amb la gent i tenim proximitat. El tema és saber balancejar la pressió i la solució de problemes, amb la validació, l’acceptació i l’empatia“. La conferència va cloure amb un torn de preguntes dels assistents.

Amb la col·laboració de: