Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Quines són les darreres tendències del sector de la cosmètica a la farmàcia?

Quines són les darreres tendències del sector de la cosmètica a la farmàcia?

11 desembre 2015

tendencies-sector-dermocosmetica (3)Com es pot diferenciar la farmàcia que aposta per la dermocosmètica? Què pot oferir a l’usuari? Quines són les tendències del sector a dia d’avui i a mig termini? El 3 de novembre la conferència “Darreres tendències del sector de la cosmètica a la farmàcia” va analitzar i mirar de donar resposta a aquestes qüestions.

Donada la importància que el consumidor dóna a la salut, la farmàcia ha anat progressivament ocupant un paper més rellevant pel que fa a l’oferta de productes de dermocosmètica. Al 2007 el canal farmàcia tenia el 10% del mercat de cosmètica i al 2015 ja arriba al 21% (per les pèrdues del canal gran consum i selectiu). El canal farmàcia, a diferencia dels altres, no ha patit una bombolla distributiva, és a dir, un excés de punts de venta, gràcies a la seva regulació, però s’ha identificat que un 10% de les farmàcies mouen el 80% del mercat, destacant unes 2.100 farmàcies ultradinàmiques.

tendencies-sector-dermocosmetica (6)

Núria Bosch, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB

Què busca el consumidor de cosmètica a la farmàcia? Valor afegit del producte i consell professional, eficàcia, resultats, salut i benestar.

“El consumidor actualment és exigent i expert, està preocupat per envellir de forma sana i, per tant, el farmacèutic, gràcies a una bona formació, pot aportar molt” explica Núria Bosch, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB i moderadora de la conferència, i afegeix: “la farmàcia disposa d’una identitat pròpia que el posiciona favorablement però és important potenciar- la  i mantenir-la”.

Pel que fa a la cosmetovigilància (activitat destinada a la recollida, avaluació i seguiment de la informació sobre els efectes no desitjats observats com a conseqüència de l’ús normal o raonablement previsible dels productes cosmètics), la farmàcia té un compromís amb l’usuari que entra a la farmàcia per necessitat. Per Bosch, “el cosmètic a la farmàcia té un valor afegit que li aporta la seva formació, però hem de saber arribar al consumidor” i puntualitza: “cal fer una selecció de laboratoris que garanteixin la seguretat, productes segurs amb estudis clínics, laboratoris que facin investigació i apostin per la formació a la farmàcia”.

tendencies-sector-dermocosmetica (8)

Oscar Mateo, responsable de l’Àrea de Coneixement de Mercat per al sector de Perfumeria i Cosmètica i de l’Àrea de Formació d’STANPA

També cal tenir en compte que els productes cosmètics tenen una reglamentació específica, han de complir el Reglament 1223/2009 sobre productes cosmètics que té per objectiu garantir la seguretat del consumidor. El Reglament inclou la obligació de fer cosmetovigilància i el farmacèutic té una posició privilegiada per realitzar-la, potenciant el concepte de seguretat i professionalitat que valora el consumidor.

tendencies-sector-dermocosmetica-ct

La conferència va anar a càrrec d’Oscar Mateo, psicòleg, màster en RRHH per la Universitat P. Comillas (Madrid), i responsable de l’Àrea de Coneixement de Mercat per al sector de Perfumeria i Cosmètica i de l’Àrea de Formació d’STANPA, i de Cristina Tiemblo, vocal nacional de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del Consejo General de Colegios Oficiales de Farmacéuticos.

Quarta edició de la Convenció Internacional de Líders de Farmàcia de L’Orèal

Del 30 de setembre al 2 d’octubre Barcelona va acollir la quarta edició del Global Summit of Pharmacy Leaders que organitza L’Oreal Cosmética Activa amb el títol “Fidelitzar clients en l’era digital”,  a la qual van assistir més de 300 farmacèutics de 23 països. La vocal de Dermofarmàcia del COFB, Núria Bosch, va estar present i resumeix els conceptes claus d’aquesta convenció:

• Bellesa i gestió de la salut: els usuaris necessiten ajuda per gestionar el seu capital de salut i de bellesa.
  • Augmenta la preocupació per estar sa i la bellesa es considera un reflex de la salut.
  • Disminueix la despesa pública i augmenta la inversió personal en salut.
  • El farmacèutic té un paper fonamental com a consultor de salut i bellesa.
  • Punts forts del farmacèutic: proximitat, confiança, formació, privadesa.
  • L’usuari busca productes naturals i tecnologia però requereix un consell professional.
  • La farmàcia té tots els factors per convertir-se en la destinació predilecta de cures de la pell, on trobar un assessorament personalitzat professional.
  • Importància de centrar-se en el pacient, cada dia està més informat i vol un servei de qualitat.
  • Importància de la formació: és clau per assegurar un servei de qualitat, formació en tipus de pell, diagnòstic, serveis, etc.
  • Donar valor als productes, conceptes a destacar: seguretat, recerca, principis actius, fórmules, estudis clínics….
  • La importància de la col·laboració entre laboratori i farmàcia per desenvolupar la dermofarmàcia dins de la farmàcia: formació, assessorament… Saber aprofitar les eines que el laboratori posa a la disposició de la farmàcia.

Amb la col·laboració de:

stanpa-logo