Estàs aquí: Inici > Notícies farmàcia > 4 de febrer: Dia Mundial Contra el Càncer

4 de febrer: Dia Mundial Contra el Càncer

4 febrer 2016

WCD_LOGO_4CSegons informa l’Associació Espanyola Contra el Càncer, aquesta malaltia és una de les principals causes de mort a Espanya: un de cada tres homes i una de cada quatre dones seran diagnosticats de càncer al llarg de la seva vida, i es calcula que aproximadament el 40% dels càncers es podrien evitar.

El dia 4 de febrer va ser instaurat l’any 2000 com a Dia Mundial del Càncer amb l’objectiu d’augmentar la conscienciació i mobilitzar a la societat per avançar en la prevenció i control d’aquesta malaltia. Aquesta campanya és una iniciativa de la Unió Internacional contra el Càncer (UICC), que té com a objectiu salvar milions de morts evitables cada any mitjançant la sensibilització i l’educació sobre el càncer, pressionant els governs i persones de tot el món a prendre mesures contra la malaltia. Enguany, el lema de la campanya és “Nosaltres podem. Jo puc” (“We Can. I Can”), un missatge que es convida a compartir a través de les xarxes socials per combatre de formal global la malaltia.

Per què el Dia Mundial contra el Càncer és important?

• Actualment, 8,2 milions de persones moren cada any al món a causa de càncer, dels quals 4 milions de persones moren prematurament (edat 30-69 anys). S’estima que aquesta xifra pujarà a 22 milions anuals en les properes dues dècades.
  • El Dia Mundial contra el Càncer ofereix una oportunitat per reflexionar i pensar en el que volem fer, per comprometre’ns i per actuar. Sigui el que sigui el que decideixis fer, “Nosaltres podem. Jo puc” marca la diferència en la lluita contra el càncer, alegen des de la pàgina oficial d’aquesta efemèride.

Algunes dades i xifres per reflexionar

Poster_WeCanICan_WCD2016_Catalan

Pòster oficial de la campanya
Font: http://www.worldcancerday.org/

• Els càncers més mortífers són els de pulmó, estómac, fetge, còlon i mama.
  • Els tipus de càncer més freqüents són diferents en l’home i en la dona.
  • Aproximadament un 30% de les morts es deuen a cinc factors de risc vinculats a l’estil de vida: índex de massa corporal elevat, ingesta reduïda de fruites i verdures, falta d’activitat física, consum de tabac i consum excessiu d’alcohol.
  • Fumar és el factor de risc més important i la causa del 22% de les morts mundials per càncer i el 71% per càncer de pulmó.
  • Els càncers causats per les infeccions per virus, com les hepatitis B (VHB) i C (VHC) o el virus del papil·loma humà (PVH), són responsables de fins a un 20% de les morts als països d’ingressos baixos i mitjans.
  • Aproximadament un 70% de les morts registrades al 2008 es van produir en països d’ingressos baixos i mitjans.
[Font: ONU]

Almenys un terç de tots els casos de càncer poden prevenir-se. La prevenció constitueix l’estratègia a llarg termini més cost-eficàcia per al control del càncer. Consulta els consells de la Organització Mundial de la Salut (OMS) per prevenir el càncer.

Amb la seva implantació a Sant Cugat, el Programa de Detecció Precoç del Càncer de Colon i Recte s’estén a tota la demarcació de Barcelona

adhesiu-colon

Logotip que identifica a les farmàcies que participen al programa

El 20 de gener, al Centre d’Atenció Primària del Turó de Can Mates a Sant Cugat, es va donar el tret de sortida del programa a aquesta població. Amb aquesta fase, tota la demarcació de Barcelona està coberta pel programa que està previst s’estengui a tota Catalunya fins a finals de 2017. Es tracta d’una de les línies estratègiques d’actuació del Pla de Salut de Catalunya 2011-2015 del Departament de Salut que té com a objectiu potenciar els aspectes preventius i està adreçat a la població que té més possibilitats de patir aquest tipus de tumors.

A l’acte de presentació del programa els responsables de la Regió Sanitària i de l’Oficina Tècnica del Programa van exposar les raons per les quals han decidit adoptar el model organitzatiu que contempla la participació de les farmàcies comunitàries. El Director de Projectes i Recerca del Consell de Col·legis de Farmacèutics de Catalunya, Rafael Guayta, va explicar la contribució de la farmàcia comunitària en l’augment de participació dels ciutadans en el programa, essent aquesta variable un dels eixos de la seva efectivitat en la reducció de la mortalitat per càncer colorectal a Catalunya.

Recordem que al mes de gener de l’any passat el programa es va posar en marxa a les comarques d’Osona, la Garrotxa i el Ripollès, en el marc del seu desplegament progressiu a tota Catalunya. Des del mes de setembre el programa va iniciar la seva extensió a la resta de Barcelona ciutat, l’Àrea Metropolitana Sud, Àmbit del Barcelonès Nord, Maresme i Vallès Occidental i fins al final d’any s’ha anat desplegant a la resta del territori de la regió, que abasta els municipis de les comarques del Garraf, el Vallès Oriental, l’Anoia i el Bages-Berguedà. Teniu més informació en aquesta notícia del Blog.

Més informació d’interès:

twitter-LOGO

licensed by CC BY 3.0

Pàgina oficial World Cancer Day: http://www.worldcancerday.org/

Segueix el tema a Twitter amb els hastags #WorldCancerDay #WeCanICan

Informació sobre el càncer de mama, coll uterí, pròstata i consells nutricionals per prevenir la malaltia al nostre web de salut (via Farmaceuticonline)