Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Envelliment actiu i saludable: nou grup de treball a la Vocalia d’Alimentació i Nutrició

9 juny 2016

envellimentDiptic_Página_1L’envelliment és un procés, i no un estat, que té lloc al llarg de tota la vida. Optimitzant les oportunitats de salut i participació de les persones es pot millorar la qualitat de vida d’aquestes. L’alimentació té molt a veure amb la salut, i en el cas de les persones grans, un dels col·lectius més vulnerables, hi pot haver risc de desnutrició. És en el col·lectiu de persones grans on s’observen més diferències en salut en relació a la resta de la població i això té rellevància per l’increment de l’esperança de vida.

“Des de la farmàcia comunitària podem donar suport a aquest col·lectiu. Per exemple, tal com s’ha realitzat en el marc el PLENUFAR fent una valoració nutricional. A banda de l’atenció farmacèutica habitual es pot realitzar una derivació al metge si és pertinent” explica Anna Bach, vocal d’Alimentació i Nutrició del COFB. “Amb aquesta conjuntura, per part de la vocalia ha sorgit la inquietud de crear aquest nou grup de treball d’envelliment saludable i actiu”. Assumpció Roset, predecessora de Bach en la vocalia, amb una trajectòria destacada en aquest àmbit, és la coordinadora del grup.

Per què un grup dins la vocalia d’Alimentació i Nutrició?

Catalunya, i en especial Barcelona pel seu volum d’habitants, ha experimentat d’una manera intensa des de 1980 un procés d’envelliment de la població propi de l’evolució demogràfica de les ciutats europees. En els darrers 30 anys el nombre de persones de 65 anys i més va passar  de 234.000 a quasi 240.000 l’any 2012. La proporció de persones grans a Catalunya, i en especial a Barcelona, és al voltant del 22%. S’han produït grans canvis en la convivència (un 25% de persones de més de 65 anys viuen soles, unes vegades amb soledat volguda però en altres no) i també l’esperança de vida de la població catalana és de les més altes i això comporta la presència de malalties cròniques que perduren en el temps.

Els paradigmes de l’envelliment actiu són la salut i autonomia, els drets socials i la participació, la solidaritat entre generacions i la vinculació relacional de les persones grans amb l’entorn. La celebració el 2012 de l’Any europeu de l’envelliment actiu va representar un compromís per la societat, ja que Generalitat i ajuntaments s’hi van sumar. Aquell any va representar una excel·lent oportunitat per reflexionar sobre l’envelliment actiu i per elaborar, mantenir i consolidar estratègies i accions per fomentar-lo vetllant per tal que l’envelliment saludable estigui present en tots els plans d’actuació.

Els bons hàbits són la base per a un envelliment saludable

El compromís del Col·legi és presentar iniciatives avançant en la prevenció per l’envelliment saludable: l’exercici físic i una bona alimentació són una bona base. L’alimentació de les persones grans pot ser insuficient o desequilibrada per raons econòmiques, d’aïllament, etc. i l’exercici físic cal fer-lo segons les possibilitats de cadascú i mai es considera que sigui tard per començar.

“El nostre grup de treball ha treballat amb aportacions dels seus membres analitzant també el document per a la promoció de l’envelliment actiu del Departament de Salut i la Guia sobre hàbits saludables de les persones grans  de l’Ajuntament de Barcelona. És un projecte d’intervenció en salut per part dels farmacèutics com a educadors sanitaris i agents de salut des de la perspectiva de fomentar hàbits saludables en un col·lectiu vulnerable als problemes de salut” explica Bach.

Amb motiu del Dia Nacional de la Nutrició del passat 28 de maig, la Vocalia d’Alimentació i Nutrició va elaborar un díptic que recull 20 consells que contribueixen a un envelliment actiu i saludable. Entre d’altres, s’inclou fer 30-40 minuts diaris d’activitat física preferentment en grup i a l’aire lliure, menjar cinc peces de fruita fresca i verdura al dia i també s’aconsella hidratar-se encara que no es tingui set.

envellimentDiptic_Página_2

Consells elaborats per la vocalia per a la gent gran (clica a la imatge per ampliar-la)

Ets farmacèutic i t’interessen els temes sobre alimentació? Dóna’t d’alta a la vocalia!

Un espai de comunicació i intercanvi d’experiències i opinions, on podràs plantejar inquietuds i suggeriments i accedir al desenvolupament de temes tècnics de l’especialitat. També es vetlla per l’espai del farmacèutic en institucions i col·lectius on les aportacions del farmacèutic són d’utilitat. Si vols formar-ne part, només cal contactar amb el departament de Secretaria.

Els col·legiats tenen més informació sobre la Vocalia d’Alimentació i Nutrició (comunicats, activitats, grups de treball, entre altres) a la intranet col·legial.

Potser també t’interessa: