Estàs aquí: Inici > Destacats > S’exposen els resultats finals dels treballs becats pel COFB el curs 2016 – 2017

16 novembre 2017

El passat dimarts 14 de novembre es van fer les presentacions dels treballs becats pel COFB el curs 2016 – 2017 en les categories de projectes professionals i innovació de les Beques Col·legials.

Els treballs presentats davant el Tribunal de Beques del COFB van ser:

• “Farmacogenètica de les estatines: cap a una medicina personalitzada”, becat com a projecte professional i elaborat per: Cristina Ruiz, Beatriz Candás, Ariadna Padró, Xavier Pintó de l’Hospital Bellvitge.
  •  “Desenvolupament d’una aplicació per dispositius mòbils sobre interaccions entre medicaments i exercici físic”, becat en la categoria d’innovació – novetat del curs anterior–, elaborat per Juan Carlos Juárez, José Bruno Montoro i Jordi Lluis Ribas de l’Escola de Medicina de l’Esport i l’Hospital Universitari Vall d’Hebron.
Sessió de presentació dels treballs resultants de les Beques Col·legials 2016 - 2017.

Sessió de presentació dels treballs becats pel COFB el curs 2016-2017.

L’encarregada de presentar el treball Farmacogenètica de les estatines: cap a una medicina personalitzada va ser Cristina Ruiz, estudiant PhD del Laboratori de Bioquímica Especial i Biologia Molecular de l’Hospital de Bellvitge. Ruiz va explicar que la resposta terapèutica als fàrmacs de les estatines es caracteritza per una gran variabilitat interindividual en la disminució de la concentració plasmàtica de colesterol-LDL, de triglicèrids i en l’augment de colesterol-HDL. El polimorfisme genètic estudiat permetrà optimitzar el tractament amb diferents estatines.

Cristina Ruiz, durant la presentació.

D’altra banda, Juan Carlos Juárez, doctor en Farmàcia, va ser l’encarregat d’exposar el projecte de creació de l’aplicació “PharmaSport: Vademècum Deportivo”, dirigida a professionals sanitaris com metges i farmacèutics i també a alguns professionals del món de l’esport com fisioterapeutes o entrenadors.
Juárez va ressaltar que el 37% de la població practica algun tipus d’exercici físic i que l’evidència de possibles interaccions entre l’activitat física i els medicaments està descrita en diverses publicacions, que constitueixen les principals fonts de referència i documentació de l’app (prèvia selecció i filtratge segons criteris de significació clínica i evidència), tot i que l’equip del projecte s’encarrega d’actualitzar també els continguts periòdicament. L’aplicació serà una eina de suport al professional sanitari atès que permetrà l’assessorament individualitzat i adaptat a les característiques antropomètriques, a l’activitat física i als hàbits farmacològics dels usuaris atesos.

Després de les presentacions, tant els membres del Tribunal de Beques com els assistents van valorar molt positivament el treball realitzat i la seva aplicabilitat en la pràctica diària.

El president del COFB, Jordi de Dalmases va destacar que la investigació en farmacogenètica obre un ventall de possibilitats encara avui en dia impensable, sobre la personalització dels tractaments farmacològics. Pel que fa a l’app PharmaSport, és una bona eina per assessorar a persones que realitzen activitat física i prenen medicaments que poden interactuar i poden provocar un augment o disminució de la seva efectivitat.

Altres publicacions relacionades recollides al Blog: