Estàs aquí: Inici > Destacats > La notificació de les reaccions adverses als medicaments, clau per la seguretat del pacient

25 novembre 2019

El passat 7 de novembre va tenir lloc al COFB la formació “Per la seguretat del pacient, notifica!” impartida per Maria Perelló, responsable del Centre d’Informació del Medicament (CIM) del COFB i membre del Comitè editorial del Butlletí de Farmacovigilància de Catalunya. Coordinat pel responsable d’Atenció Farmacèutica del Col·legi, Guillermo Bagaría, el curs va abordar temes com: què és notificable i què no ho és; quines són les dades rellevants d’una notificació i la resolució o avís de casos.

Guillermo Bagaría, responsable d'Atenció Farmacèutica del COFB, i Maria Perelló, cap del Centre d'Informació del Medicament (CIM) durant la presentació de la formació.

Guillermo Bagaría, responsable d’Atenció Farmacèutica del COFB, i Maria Perelló, cap del Centre d’Informació del Medicament (CIM) durant la presentació de la formació.

Durant la formació, que es va basar en exemples reals i quotidians, es van repassar els procediments per dur a terme l’avís de sospita d’una reacció adversa a medicaments.

La importància de notificar les reaccions adverses a medicaments

En la seva intervenció, Maria Perelló va destacar la importància de notificar les reaccions adverses als medicaments (RAM), ja que amb l’ús de medicaments el risc zero no existeix i aquests són àmpliament utilitzats en l’atenció sanitària i tenen un consum elevat. A més, també va explicar que les RAM són un problema de salut pública, tant per la càrrega de malaltia en els pacients com pel consum de recursos assistencials i els costos sanitaris.

D’altra banda, la responsable del CIM va apuntar que s’ha de sospitar d’una reacció adversa a un medicament davant de qualsevol nou signe, símptoma o síndrome clínica en un pacient que pren medicaments. En general, va afirmar, tenen més risc de presentar una RAM els pacients amb insuficiència hepàtica o renal, amb múltiples malalties de base i polimedicats.

Què cal notificar?

Per tal de donar resposta a aquesta qüestió, Perelló va afirmar que cal notificar totes les sospites de reaccions adverses en pacients tractats amb fàrmacs inclosos a la llista de monitoratge addicional, identificats amb el triangle negre invertit (inclou els medicaments de recent comercialització); totes les sospites de reaccions desconegudes o inesperades i totes les sospites de reaccions greus.

Atenció farmacèutica i avís de sospita d’una reacció adversa

L’atenció farmacèutica significa implicar-se activament en els processos de salut de cada pacient, assumir responsabilitats importants i, alhora, participar de tots els equips sanitaris en un marc relacional i òptim en benefici del pacient.

Perelló va aprofitar per recordar que la farmacovigilància permet fer una anàlisi de riscos (obtenir i analitzar dades sobre RAM que permetin identificar nous riscos i quantificar-los); prendre decisions (avaluar la relació benefici-risc dels medicaments) i dur a terme accions orientades a minimitzar els riscos i establir estratègies de prevenció i comunicació.

El paper de la farmàcia comunitària

Perelló va assenyalar que, des de la farmàcia comunitària, cal estar atents per sospitar d’una reacció adversa a un medicament. Algunes tècniques per posar de manifest una possible RAM de manera indirecta serien: preguntar als pacients (Ex: “Com es troba amb aquestes pastilles?”), observar canvis de dosis o retirada de medicaments (Ex:“Li han tret les pastilles del sucre, no li han anat bé?”), preguntant de manera general (Ex:“Com es pren el metotrexat, un cop per setmana?”) i, en l’inici d’un tractament, es pot col·laborar per evitar la cascada de la prescripció (situació que es produeix quan es recepta un nou medicament per tractar l’efecte advers d’un altre medicament, creient que es tracta d’una nova condició mèdica).

Àrea sobre seguretat del pacient al programa formatiu del COFB

Una de les novetats del programa formatiu 2019-2020 del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona va ser la renovació de l’àrea sobre seguretat del pacient, amb 6 nous cursos, un d’ells “Per la seguretat del pacient, notifica!”.

Altres formacions d’aquesta àrea que s’impartiran enguany per primera vegada són: “Seguretat i eficàcia en la dispensació pediàtrica”, “Com tractar una patologia urgent a l’atenció primària”, o “Programa per optimitzar l’ús dels antibiòtics (PROA) en pacient ambulatori”.

La utilitat de notificar mitjançant “Targeta groga”

La notificació de sospites de reaccions adverses a medicaments (Targeta Groga) ha detectat nombrosos efectes indesitjats que eren desconeguts. Això ha permès millorar la seguretat en l’ús dels medicaments. L’Institut Català de Farmacologia du a terme l’execució del Programa de Farmacovigilància a Catalunya i és el Centre de Farmacovigilància de Catalunya.

Mitjançant "Targeta Groga" es poden notificar les sospites de reaccions adverses a medicaments.

Mitjançant “Targeta Groga” es poden notificar les sospites de reaccions adverses a medicaments.

La responsable del Centre d’Informació del Medicament va detallar que hi ha una sèrie d’informació mínima a proporcionar per completar la targeta groga: identificació del pacient, medicament sospitós d’haver causat la reacció adversa, descripció de la reacció adversa i identificació i dades de contacte del notificador.