Estàs aquí: Inici > Destacats > El Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya i Igualtat i Feminismes posen en marxa les formacions als farmacèutics/ques sobre productes menstruals reutilitzables

30 octubre 2023

Més de 300 farmacèutics i farmacèutiques han assistit avui a la formació organitzada pel Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC) i el Departament d’Igualtat i Feminismes a la seu del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB). Aquesta jornada és la primera de les formacions dirigides als més d’11.600 col·legiats i col·legiades de l’àmbit farmacèutic de tot el territori català sobre drets sexuals i reproductius i més concretament, sobre equitat menstrual i l’ús de productes menstruals reutilitzables.

Farmacèutics i farmacèutiques comunitàries es formen sobre els productes menstruals reutilitzables.

En el marc de la iniciativa “La meva regla, les meves regles”, les farmàcies seran les encarregades, a partir del primer trimestre de 2024, de la distribució gratuïta i universal de productes menstruals reutilitzables a totes les dones i persones menstruants de Catalunya. Es tracta d’una mesura inèdita a nivell internacional que té per objectiu garantir el dret a l’equitat menstrual i permetrà escollir entre una copa, unes calces menstruals o compreses de tela, segons la preferència, a través d’un codi QR que es trobarà dins l’aplicació La Meva Salut. Es calcula que podran acollir-se a aquesta mesura al voltant de 2,5 milions de dones. “Es tracta d’una acció única al món que ens situa com a país capdavanter garantint el dret a l’accés igualitari als productes menstruals, a l’educació sobre el propi cos, i a la salut amb perspectiva de gènere”, ha fet valdre la consellera d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge Mestre.

Per la seva banda, durant la seva intervenció, el president del Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC) i del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB), Jordi Casas Sánchez, ha destacat que “amb aquest projecte d’equitat menstrual, tenim l’oportunitat d’arribar a altres àmbits i demostrar novament la capil·laritat i accessibilitat de la xarxa de farmàcies en termes d’utilitat, proximitat i confiança al ciutadà”.

Aquesta jornada té l’objectiu de donar a conèixer el funcionament de la distribució dels productes, resoldre dubtes i reforçar les competències del personal farmacèutic a l’hora d’oferir informació sobre la menstruació i el cicle menstrual i acompanyar en la tria dels productes. La informació personalitzada i l’assessorament de les farmàcies és clau per fomentar l’ús d’aquests productes i afavorir la seva correcta utilització, especialment per les persones que els utilitzen per primera vegada. A més, servirà per fomentar el coneixement de la població sobre el cicle menstrual i contribuir a erradicar l’estigma associat al fet de menstruar i els mites i tabús que poden tenir conseqüències greus en la salut de les dones. Verge ha explicat que aquesta mesura permetrà, a més, “trencar els mites i tabús sobre la regla que afecten el benestar i la salut de les dones, acabar amb la pobresa menstrual, generar un estalvi a les dones i famílies i fer-ho amb un compromís clar amb el planeta, amb productes sostenibles i reutilitzables”.

A més, el president del CCFC ha remarcat que “és un projecte que engloba els valors i línies estratègiques que defensem des de la professió farmacèutica: la nostra vessant assistencial, com a primer punt d’accés de la població al sistema sanitari; la social, pel seu abast universal; la sostenible, fomentant l’ús de productes reutilitzables; i la digital, dissenyant tot el projecte lliure de papers”.

El president del CCFC, Jordi Casas, durant l'acte de formació sobre productes menstruals.
El president del CCFC, Jordi Casas, durant l’acte de formació sobre productes menstruals.

L’acte ha comptat amb la conducció de la psicòloga i sexòloga Elena Crespi Asensio, que ha resolt dubtes sobre els diferents productes menstruals reutilitzables i ha reflexionat sobre els tabús, mites i prejudicis sobre el cicle menstrual i sobre els productes menstruals reutilitzables. D’altra banda, la companyia La Xixa ha presentat la peça teatral “Ni una gota de tabús” per aprofundir sobre els dubtes més habituals que es generen al voltant d’aquests productes i que poden ser objecte de preguntes a les farmàcies.

Les properes setmanes també es durà a terme aquesta jornada als Col·legis de Farmacèutics de Lleida, Tarragona i Girona, i addicionalment també s’organitzarà una sessióal municipi de Tortosa.

Equitat menstrual: Informació, accés i assessorament

“En un context internacional de qüestionament i retrocés dels drets sexuals i reproductius, des del Govern de Catalunya no només defensem aquests drets sinó que redoblem l’aposta introduint-ne de nous, com ara el dret a l’equitat menstrual” ha conclòs la consellera Verge fent referència a l’acció ‘La meva regla, les meves regles’. Disposar d’educació menstrual i informació al llarg del cicle vital és imprescindible per poder prendre decisions lliures i fonamentades.

Els i les professionals faran recomanacions davant de l’elecció dels mètodes de recollida del sagnat i faran l’acompanyament per orientar-les envers aquelles opcions que s’adaptin més a cada cas partint de les següents premisses: explicaran d’una manera senzilla quins són els productes menstruals disponibles que es reparteixen i que es poden escollir; acompanyaran en l’elecció del producte que més s’ajusta a les necessitats de cada persona i, per últim, obriran un espai on cada dona i persona menstruant senti que pot expressar-se i compartir les seves opinions, dubtes i inquietuds.

El Departament d’Igualtat i Feminismes i el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya van presentar a finals de setembre els detalls de la distribució gratuïta i universal de productes menstruals reutilitzables a totes les dones de Catalunya, inclosa en el Pla integral d’equitat menstrual i climateri 2023-2025 del Departament.