Estàs aquí: Inici > Destacats > El COFB continua apostant per la farmacogenètica amb un nou estudi pilot en pacients psiquiàtrics ambulatoris

15 novembre 2023

El Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) continua apostant per la farmacogenètica amb la posada en marxa d’un nou estudi pilot, que incideix en el metabolisme dels antidepressius i antipsicòtics. En aquest sentit, el passat 16 i 18 d’octubre, el COFB va organitzar dues sessions formatives i informatives dirigides als farmacèutics comunitaris, participants en aquesta nova fase pilot, i a psiquiatres, que formen part de l’estudi amb el reclutament de pacients. La formació va anar a càrrec de Guillermo Bagaría, vocal d’Oficina de Farmàcia del Col·legi, Pau Riera, farmacèutic hospitalari a l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, i Morena Pappalardo, farmacèutica del departament de Formació i Desenvolupament Professional del COFB.

Guillermo Bagaría en un moment de la seva exposició.

El vocal d’Oficina de Farmàcia, Guillermo Bagaría, va introduir la formació indicant que “els antidepressius i antipsicòtics són fàrmacs que “tenen una elevada complexitat i que moltes vegades no acabem d’encertar”. Bagaría va destacar la importància de la participació i intervenció de forma col·laborativa dels diferents àmbits assistencials. En aquest sentit, va assegurar que “la participació entre diferents professionals sanitaris, en l’abordatge d’aquesta diversitat genètica, ha de comptar amb la xarxa de farmàcies comunitàries, que tenen els coneixements i l’oportunitat per poder oferir un avenç disruptiu en la gestió que fem de la farmacoteràpia actual”.

Per la seva banda, el farmacèutic hospitalari de l’Hospital de la Sant Creu i Sant Pau, Pau Riera, també va posar en valor la col·laboració dels diferents àmbits assistencials, la farmàcia comunitària i l’hospitalària, “per intentar implementar la farmacogenètica”. Una disciplina que, segons va indicar el farmacèutic, “aquesta tardor passarà a formar part de la cartera del Sistema Nacional de Salut”.

Estudi pilot per implementar la farmacogenètica en pacients psiquiàtrics ambulatoris

El passat dilluns 23 d’octubre, va començar l’estudi pilot per implementar la farmacogenètica en pacients psiquiàtrics ambulatoris, mitjançant la col·laboració de psiquiatres, farmacèutics hospitalaris i farmacèutics ambulatoris. L’estudi, que tindrà una durada de 2 anys, inclourà 50 pacients que mostren refractarietat o intolerància als tractaments amb antidepressius o antipsicòtics.

L’objectiu principal és establir un circuit, en el qual es determinaran marcadors farmacogenètics, per poder estudiar la refractarietat i la toxicitat dels antipsicòtics i antidepressius. Alhora, es pretén comprovar que el circuit establert és factible i operatiu; i analitzar, de forma individualitzada, si els estudis genètics identifiquen les causes de refractarietat o toxicitat al tractament amb antipsicòtics i antidepressius.

L’estudi compta amb la participació de dos Centres de Salut Mental d’Adults (CSMA) de l’àrea de referència de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, el de Dreta de l’Eixample i Gràcia, i els serveis de Farmàcia Hospitalària, Genètica i de Psiquiatria de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, un grup d’oficines de farmàcia ubicades a l’ABS d’influència i el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona.

Experiència prèvia en l’ús de la farmacogenètica en pacients amb afeccions cardíaques

L’any 2020, just abans de la pandèmia de la COVID-19, es va iniciar un altre estudi pilot en pacients amb clopidogrel per afeccions cardíaques de l’Àrea Integral (AIS) Barcelona Dreta, amb la participació de les farmàcies comunitàries de la zona i els Serveis de Genètica, Farmàcia Hospitalària i Cardiologia de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau.

El farmacèutic hospitalari, Pau Riera, durant la seva presentació.

Els resultats de l’estudi pilot es van publicar a la revista Pharmacy, en un article que recull el circuit desplegat i que s’emmarca en una edició monogràfica de la revista sobre farmacogenètica amb el títol “The emerging role of Pharmacist in Pharmacogenomics”.