Estàs aquí: Inici > Destacats > El pròxim dilluns, 4 de març, comença la distribució gratuïta de productes menstruals reutilitzables a les farmàcies catalanes

29 febrer 2024

A partir del pròxim dilluns, 4 de març, les farmàcies catalanes començaran a dispensar gratuïtament productes menstruals reutilitzables. Així ho han anunciat la consellera d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge i Mestre, i el president del Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC), Jordi Casas Sánchez, en un acte celebrat a Alliance Healthcare de Viladecans, un dels quatre distribuïdors on s’emmagatzemen els productes que es podran recollir a les farmàcies.

“Som el primer país del món que distribuirà de manera universal i gratuïta productes menstruals reutilitzables acompanyats d’informació de qualitat i assessorament de les farmàcies”, ha afirmat la consellera Verge en l’inici de la seva intervenció. “En un moment de qüestionament i retrocés dels drets sexuals i reproductius, des del Govern de Catalunya tenim molt clar que cal defensar-los però, a més, cal anar més enllà i per això apostem per introduir nous drets, com el de l’equitat menstrual”, ha sentenciat la consellera d’Igualtat i Feminismes.

Per la seva banda, el president del Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC) ha afirmat que, a partir de dilluns, “les més de 3.280 farmàcies catalanes estem preparades al 100% perquè la població vingui a recollir el seu producte menstrual sostenible i reutilitzable”. I ha afegit: “Amb aquest projecte tenim l’oportunitat de demostrar novament la doble vessant social i sanitària que caracteritza la professió farmacèutica. Gràcies a la nostra proximitat i capil·laritat al territori, així com la confiança amb la ciutadania, contribuirem a fer més accessibles aquests productes”.

“La meva regla, les meves regles”

L’acció “La meva regla, les meves regles”, inclosa en el Pla integral d’equitat menstrual i climateri 2023-2025, converteix Catalunya en el primer país del món en garantir l’accés igualitari i universal als productes menstruals reutilitzables, a l’educació sobre el propi cos, i a la salut amb perspectiva de gènere.

Totes les dones i persones menstruants de Catalunya podran escollir entre una copa, unes calces menstruals o un parell de compreses reutilitzables i recollir-ho gratuïtament a la farmàcia. Per obtenir el producte de la seva preferència la persona interessada només haurà de presentar el codi QR, individual i intransferible, que obtindrà mitjançant l’espai de salut digitalLa Meva Salut (tant via pàgina web o via aplicació mòbil).

És important tenir en compte que en el cas d’utilitzar l’aplicació per a telèfon mòbil cal que aquesta estigui actualitzada. En el cas que tot i així, no aparegui el codi QR, s’ha habilitat un formulari en la mateixa aplicació per sol·licitar-lo. El codi QR estarà actiu a partir de dilluns i fins al 2025 a l’espai de La Meva Salut. Un cop lliurat el producte a la farmàcia, es desactivarà.

La importància de la informació personalitzada i assessorament del farmacèutic/a

“Les farmàcies són un element imprescindible en aquesta iniciativa, ja que no només seran els punts de distribució dels productes menstruals gratuïts, sinó que aclariran dubtes sobre la correcta utilització de cada producte. Sobretot per a les nenes i dones que utilitzin aquests productes per primera vegada”, ha explicat Verge.

Així mateix, Casas ha posat en valor el paper de les farmàcies comunitàries, que “va molt més enllà de la dispensació”: “Al capdavant de les farmàcies ens trobem professionals sanitaris, que aportarem l’assessorament i orientació adequades per a la tria del producte, i oferirem educació en termes de salut sexual i reproductiva”. També ha posat de manifest la importància de “la col·laboració entre els diferents agents de la cadena del medicament”, en aquest cas, els 4 magatzems de distribució participants –Alliance Healthcare, Fedefarma, Cofares i Hefame- i les farmàcies comunitàries.

En el moment de l’entrega, els i les professionals farmacèutiques explicaran quins són els productes menstruals que es reparteixen i assessoraran per facilitar l’elecció del producte que més s’ajusti a les necessitats de cada persona. Tot generant un espai de confiança on poder expressar-se i compartir dubtes i inquietuds.

La informació personalitzada de les farmàcies és clau per afavorir l’ús d’aquests productes, especialment per a les persones que els utilitzen per primera vegada, i per fomentar el coneixement de la població sobre el cicle menstrual, per això s’han dut a terme formacions arreu de Catalunya dirigides als farmacèutics i farmacèutiques.

Tanmateix, per tal de poder donar resposta als dubtes que la ciutadania pugui tenir en relació amb la distribució dels productes menstruals reutilitzables, s’ha habilitat una línia de comunicació específica el telèfon 061 Salut Respon.