Estàs aquí: Inici > Destacats > Nova sessió formativa sobre la perforació del lòbul de l’orella per als professionals de l’àmbit farmacèutic

30 abril 2024

El passat 17 d’abril, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) va organitzar la formació “La perforació del lòbul de l’orella”, amb el patrocini de PRIM. La formació, adreçada a farmacèutics/ques de farmàcia comunitària i tècnics/ques i auxiliars de farmàcia i parafarmàcia, va ser impartida per la farmacèutica, bioquímica i responsable de negoci de PRIM, Gema Garrigós. La vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB, Marta Alcalde, va coordinar i presentar la sessió.

Formació “La perforació del lòbul de l’orella”.

Els objectius de la formació van ser saber com fer una perforació del lòbul de l’orella i com aplicar les mesures higièniques i sanitàries posteriors per prevenir riscos tant del pacient com del personal que la fa, entendre les cures posteriors a fer per prevenir reacciones adverses i identificar els possibles riscos associats que té el pacient.

La vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del Col·legi, Marta Alcalde, va presentar la sessió teòrica i pràctica i va explicar els aspectes legals i legislatius en relació amb la perforació del lòbul de l’orella. “El que es pot fer a l’oficina de farmàcia és la perforació del lòbul de l’orella mitjançant la tècnica de perforació d’arracades de manera automàtica, amb material estèril o d’un sol ús, i només a la zona del lòbul de l’orella”, va explicar la vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris. En aquest sentit, va aclarir que des de la farmàcia comunitària no es poden realitzar perforacions en el cartílag o en altres zones del cos, tal com es recull en el Decret 90/2008.

Gema Garrigós i Marta Alcalde en un moment de la formació “La perforació del lòbul de l’orella”.

Tanmateix, Alcalde va fer referència al document de consentiment informat i a les recomanacions i mesures higièniques posteriors a la perforació que cal fer signar, prèviament a la perforació, i guardar durant tres anys.

La perforació del lòbul de l’orella

A continuació, va intervenir la farmacèutica, bioquímica i responsable de negoci de PRIM, Gema Garrigós, que va comentar que, en l’actualitat, “un 75% de les persones que es perforen el lòbul de l’orella són persones adultes o joves” i que “és una de les tendències del moment”. En relació amb la demanda d’aquest servei a l’oficina de farmàcia, la farmacèutica va assegurar que és molt sol·licitat per “la seguretat i confiança de les farmàcies com a establiments sanitaris”.

Gemma Garrigós durant la seva exposició sobre com perforar el lòbul de l'orella.
Gemma Garrigós durant la seva exposició sobre com perforar el lòbul de l’orella.

Abans de profunditzar en els sistemes de perforació i procediments, Garrigós va repassar l’anatomia i fisiologia de l’orella i la tipologia de pírcings més freqüents en aquesta zona del cos. Pel que fa als materials necessaris, va detallar que cal: un instrument de perforació, “una pistola de pressió manual, fàcil i còmode d’utilitzar, estable i precisa”; cassettes estèrils, que “contenen les arracades que han d’estar esterilitzades per garantir seguretat; un marcador d’ús tòpic; i unes arracades hipoal·lèrgiques, “han de ser de materials dermatològicament compatibles, segures i d’acord amb les directives del níquel”.

Procediment per a la perforació del lòbul

En relació amb la perforació del lòbul, la farmacèutica va indicar que, en primer lloc, que cal netejar el lòbul de l’orella amb un cotó o una gasa impregnada d’alcohol. En segon lloc, que cal “marcar un petit punt en un dels lòbuls, preferiblement en el centre d’aquest, en el lloc de la perforació”. Posteriorment, Garrigós va comentar que cal tenir el vistiplau del punt marcat i que l’usuari estigui satisfet. Finalment, en tercer lloc, perforar. Per fer-ho, va especificar com carregar l’instrument de perforació amb l’arracada seleccionada, com sostenir-lo i orientar el moviment abans de perforar, que caldrà fer-ho “pressionant ràpidament i fermament l’empunyadura fins que arribi al final del seu recorregut”. Tanmateix, va exposar com realitzar el procediment de perforació amb nadons.

En la darrera part de la formació teòrica, la farmacèutica va compartir les instruccions sobre les cures posteriors a la perforació perquè “cicatritzi de la forma més ràpida possible i sense problemes” i les possibles complicacions posteriors.

La formació va constar d’una segona part, en la qual els professionals de l’àmbit farmacèutic van posar en pràctica la tècnica de perforació del lòbul de l’orella mitjançant unes orelles d’espuma.

Amb el patrocini de: