Estàs aquí: Inici > Secció de fotografia del COFB > Cinc cèntims de… Fotografia a la neu

Cinc cèntims de… Fotografia a la neu

9 desembre 2019

Article de Marta Pons, membre de la Secció de Fotografia del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (FotoCofb)

Quan fotografiem neu o una paret blanca que sigui uniforme, és a dir, sense cap detall que destaqui, es produeix un fet curiósLa càmera reacciona com l’ull humà: davant del blanc uniforme i luminós de la neu, intenta captar menys llum (tancant l’obertura del diafragma) i mai s’aconsegueix una foto blanca del tot. D’aquesta forma, la neu uniforme agafa una tonalitat grisosa. Si volem que es vegi blanca haurem de sobreexposar lleugerament, tot vigilant de no excedir-nos.

Me’n vaig adonar una vegada, intentant fotografiar una petjada d’algun animaló sobre la neu verge. No hi havia manera d’ aconseguir la delicada ombra sobre la neu blanca. Un gran professional que conec m’ho va explicar i les meves “fotos estranyes” han millorat una mica. Per por de cremar la neu no vaig sobreexposar i la neu va quedar grisosa.

En canvi, si apareixen altres colors a la fotografia, com a la foto següent, la resta d’objectes del paisatge equilibren l’exposició i la neu. Això passa perquè el mòde automàtic o semiautomàtic utilitza una obertura intermitja.

Veiem un cas pràctic:

Aquesta fotografia ha estat feta en mòde semiautomàtic fixant la velocitat. Tota ella es veu fosca, és a dir, subexposada.

Fotografia subexposada.

Paràmetres de la fotografia: ISO:200 – v:1/2000 – f:11

En aquest cas, hem agafat la mateixa fotografia i l’hem editat posteriorment, augmentant l’exposició. La luminositat ha augmentat, però hem obtingut una característica indesitjada: la neu té un to blavós.

Fotografia anterior, però editada incrementant l'exposició.

Fotografia anterior, però editada incrementant l’exposició.

La propera vegada sobreexposaré obrint com a mínim 1 punt el diafragma (f), o sigui en la fotografia el diafragma hauria d’haver estat 8. És millor fer més de una prova, ja que cap la possibilitat que la obertura necessària sigui 2 punts més alta. Per eliminar el blau, és recomanable utilitzar posteriorment un programa d’edició.

Mateixa imatge tornada a editar. En aquesta ocasió hem reduït el blau.

Periòdicament, des de la Secció de Fotografia del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (FotoCofb), anirem compartint sota el format anomenat “Cinc cèntims de …” que pretén ser una ràpida aproximació que aporti conceptes bàsics en diferents aspectes fotogràfics i així aconseguir millorar la nostra dedicació fotogràfica. Per a qualsevol dubte o consulta estem a la vostra disposició. Podeu contactar-nos per correu: fotocofb@gmail.com o a través de Maribel Cortes (mcortes@cofb.net).

Altres publicacions de “Cinc cèntims de…”: