Estàs aquí: Inici > Destacats > El Col·legi aclareix dubtes sobre la dispensació d’ibuprofèn i paracetamol

El Col·legi aclareix dubtes sobre la dispensació d’ibuprofèn i paracetamol

6 juny 2019

Arran de diferents informacions aparegudes en relació a la dispensació amb recepta de paracetamol i ibuprofèn a les farmàcies, el Col·legi Oficial de Farmacèutics de Barcelona ha atès les diferents peticions dels mitjans de comunicació sobre aquest tema.

Pedagogia a la ciutadania des de la farmàcia

El secretari i responsable de la Comissió de Deontologia del COFB, Jordi Casas, va atendre el programa Els Matins de TV3, on va remarcar la importància de“conscienciar la ciutadania sobre l’ús dels fàrmacs” i fer-li entendre a la població que “cal revertir els hàbits de consum incorrectes canviar la cultura de prendre dosis tan elevades d’ibuprofèn o paracetamol per símptomes menors perquè amb una dosi de 400 obtenim l’efecte desitjat, i els efectes secundaris són menors”.

Jordi Casas, secretari i responsable de la Comissió de Deontologia del COFB, durant la seva intervenció a Els Matins de TV3 (Imatge: CCMA.cat)

“Som un país acostumat a usar les dosis altes d’aquests medicaments quan, sovint, amb una dosi més baixa resoldríem el problema. Ens hem d’acostumar a prendre les dosis adequades i això requereix que, entre tots, fem pedagogia”, va remarcar Casas també en la seva intervenció al programa Aquí, amb Josep Cuní de la Cadena SER. En declaracions al programa El Far de Ràdio Arenys (La Xarxa), la responsable del Centre d’Informació del Medicament (CIM) del COFB, Maria Perelló, va coincidir a remarcar que “s’ha de deixar enrere, de mica en mica, la cultura de la continuïtat i la inèrcia en el tractament i que, quan aquest sigui crònic, vagi acompanyat sempre d’un control mèdic”.

Sense canvis en la normativa

Jordi Casas també va voler aclarir els dubtes que han sorgit darrerament sobre la llei de dispensació de medicaments. “La normativa no ha canviat i segueix decretant que les presentacions de més de 20 píndoles d’ibuprofèn de 400 mil·ligrams i les de més de 10 píndoles de paracetamol d’un gram exigeixen recepta mèdica”, va explicar a Els Matins de TV3. Aquesta mesura reguladora pretén, sobretot, fer entendre a la població “que el millor tractament és el que es fa durant el menor temps possible i prenent la dosi adequada, que no ha de ser sempre la més elevada”, va matisar Casas. Com també va comentar a l’Informatiu de TVE Catalunya, amb el subministrament de capses de menys unitats, “ens adaptem als dies de tractament i ens assegurem que, un cop acabat, no quedin capses a mig gastar i la gent s’automediqui”.

Jordi Casas atenent a L'informatiu de TVE Catalunya. (Imatge: RTVE.es)

Jordi Casas atenent a L’Informatiu de TVE Catalunya. (Imatge: RTVE.es)

La responsable del CIM, en aquesta mateixa línia va remarcar en les seves declaracions a La Xarxa, que “el que s’intenta és usar les dosis adequades per a cada simptomatologia, ja que no està provat que per patologies menors, com pot ser un mal de cap, sigui més efectiu prendre un ibuprofèn de 600 que un de 400“. Perelló també va voler recordar que la mesura legal busca “apoderar la població, que sigui més responsable i que actuï amb coneixement de causa i sense banalitzar els fàrmacs i els seus efectes”.

El Col·legi recorda…

En relació amb les darreres informacions aparegudes als mitjans de comunicació sobre la necessitat de presentar la recepta mèdica en la dispensació de certs medicaments (paracetamol 1 g, ibuprofèn 600 mg …) cal recordar que:

• No s’ha produït cap canvi en la legislació respecte a les condicions i els medicaments que requereixen prescripció mèdica.
  • Es recomana, de forma general, l’ús de la dosi eficaç més baixa i durant el menor temps possible per controlar els símptomes d’acord amb l’objectiu terapèutic.