Estàs aquí: Inici > Món col·legial > El Col·legi, implicat en La Marató 2018 per recaptar fons per a la investigació del càncer

14 desembre 2018

El Col·legi de Farmacèutics de Barcelona s’ha implicat activament en La Marató 2018 de TV3 -enguany centrada en el càncer– per recaptar fons en la investigació d’aquesta malaltia.

En el marc d’aquesta iniciativa, el Col·legi ha desenvolupat una bossa solidària i exclusiva que oferirà a tots aquells col·legiats que vulguin realitzar una aportació econòmica. Aquestes aportacions seran agrupades pel Col·legi i destinades íntegrament a La Marató d’enguany.

Les bosses solidàries i exclusives creades per recaptar fons per La Marató 2018 de TV3 entre els col·legiats del COFB.

Els farmacèutics, compromesos en la prevenció i detecció precoç del càncer

La bossa, que incorpora els valors de la Comissió de Compromís Social del COFB (teixit natural i sostenible, fabricació de “km 0” en taller d’inserció social i implicació dels professionals farmacèutics en iniciatives solidàries), mostra la participació del col·lectiu farmacèutic en dues activitats professionals centrades en la prevenció i detecció precoç del càncer.

El Programa de detecció precoç de càncer de còlon i recte

El Programa té per objectiu reduir la incidència i la mortalitat del càncer de còlon i recte mitjançant la detecció i el tractament dels adenomes colorectals i del càncer en fases inicials. Gràcies a les farmàcies comunitàries, s’aconsegueix apropar el programa a la població diana d’entre 50 i 69 anys i augmentar la participació. Els farmacèutics distribueixen el col·lector als usuaris convidats a participar en el cribratge i l’usuari el retorna a la farmàcia un cop ha recollit la mostra.

Durant el 2017, més de 300.000 usuaris van ser atesos des de les 1.374 farmàcies de la província de Barcelona participants. Més concretament, des de la 1a ronda del Programa que es va celebrar a Barcelona ciutat (desembre 2009-desembre 2011), fins a la 3a ronda (gener 2014 – desembre 2015), s’ha mantingut la taxa participació propera al 50% i s’han disminuït significativament els casos detectats d’adenomes d’alt risc (dels 1.704 casos detectats a la 1a ronda, s’ha passat a 458 a la 3a ronda). En aquest període, també s’han reduït els casos de càncers invasius de 267 a 129. Aquestes dades demostren la utilitat del Programa de detecció precoç del càncer de còlon i recte, que contribueixen a canviar la història natural de la malaltia i a millorar el seu pronòstic.

La campanya “Atenció Pell”

Impulsada conjuntament pel COFB i l’Hospital Clínic de Barcelona, ja ha celebrat tres edicions (2016, 2017 i 2018). L’objectiu consisteix a prevenir i detectar els riscos de patir un càncer de pell, el més freqüent al nostre país, però dels que presenta millors perspectives de curació si es detecta precoçment.

Des del 2016, els farmacèutics han avaluat el risc de patir càncer de pell de més de 12.000 persones i la implicació de les farmàcies ha anat en augment (276 el 2016, 387 el 2017 i 504 el 2018).

En el marc d’”Atenció Pell”, entre 2017 i 2018 es va portar a terme l’estudi Derma-risc amb 400 participants, juntament amb el Servei de Dermatologia de l’Hospital Clínic, per validar els qüestionaris emprats a la campanya. Del total de 301 persones que el farmacèutic havia classificat com a usuaris amb factors de risc, un 10% patia càncer de pell i, concretament, un 1,3% presentava melanoma (l’equivalent a 13 casos cada 1.000 persones).

Participa!

Ho pots fer des d’aquest enllaç de la intranet col·legial

Podeu consultar aquí la nota de premsa enviada als mitjans de comunicació.