Estàs aquí: Inici > Destacats > Farmacèutics/ques de Barcelona col·laboren en diferents iniciatives per incidir en la importància de fer un ús racional dels antibiòtics i evitar l’aparició de resistències

18 novembre 2021

Avui, 18 de novembre, comença la Setmana Mundial de la Conscienciació sobre l’Ús d’Antibiòtics, que s’allargarà fins al pròxim dimecres 24. Els farmacèutics i farmacèutiques de Barcelona, més enllà de la tasca que ja realitzen habitualment en aquest àmbit, s’hi implicaran més activament per continuar conscienciant a la població sobre la importància de fer un ús racional dels antibiòtics i, d’aquesta manera, evitar les resistències.

Ho faran compartint diferents missatges que es recullen al vídeo elaborat en el marc del projecte SAFE (Superbug Awareness for Education), un projecte internacional impulsat per eit Health que es va posar en marxa el gener del 2020 per treballar en l’àmbit de la resistència als antimicrobians.

Quins consells s’han de tenir en compte per evitar la resistència als antibiòtics?

El primer missatge que es destaca al vídeo és que l’any 2050, la resistència als antibiòtics serà la primera causa de mortalitat al món. Per aquest motiu, i per ajudar a evitar la que podria ser una nova pandèmia, es detallen un seguit de consells. Primerament, rentar-se les mans durant 40 segons amb sabó i freqüentment. En segon lloc, tenir present que els antibiòtics només s’han de prendre amb recepta mèdica i que aquests medicaments actuen contra els bacteris, no contra els virus.

Així mateix, també remarca que deixar el tractament a mitges afavoreix l’aparició de bacteris resistents i que és important portar els antibiòtics que han sobrat al punt Sigre de les farmàcies. També recorda que si els ciutadans tenen dubtes, s’han d’adreçar als professionals de la salut, ja que no tot el que es publica a les xarxes socials és fiable. Finalment, el vídeo fa una crida a l’acció i recalca que fer un mal ús dels antibiòtics pot provocar que deixin de ser eficaços i que les infeccions bacterianes deixin de tenir tractament.

El vídeo compta amb el suport d’ISGlobal, Roche Diagnostics, l’Institut Català de la Salut, l’Institut de Desenvolupament Professional IDP-ICE de la UB, la Universitat de Barcelona, la Universitat de Nàpols Federico II, la Universitat de Coimbra, l’Escola Universitària Vasco da Gama, la Universitat Complutense de Madrid i la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Porto. Al seu torn, la iniciativa compta amb la col·laboració del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona.

Implicació de la Farmàcia en l’estratègia PROA VINCat comunitària

La professió farmacèutica també està present en l’estratègia PROA VINCat comunitària, emmarcada en la lluita contra les resistències antibiòtiques que es desenvolupa a nivell europeu i de l’Estat espanyol. A Catalunya, el VINCat va impulsar des de l’any 2012 un sistema de vigilància i actuació enfront de les infeccions nosocomials -infeccions que es presenten durant el procés d’assistència hospitalària-, i la correcta utilització d’antimicrobians i, a partir del 2019, va ampliar l’estratègia a l’àmbit de l’atenció primària i comunitària.

En aquest sentit, els equips PROA compten, entre altres professionals sanitaris, amb la participació d’un farmacèutic/a d’oficina de farmàcia,a través de la xarxa de coordinadors i delegats del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, un farmacèutic/a  d’Atenció Primària  i un farmacèutic/a d’Hospitals. Aquest és un exemple de com, des dels diferents àmbits d’exercici de la professió, es pot aportar valor en la lluita contra la resistència als antibiòtics, oferint consell directe i educació sanitària a la població, com és el cas de la farmàcia comunitària; o promovent, en el cas de la farmàcia d’atenció primària i l’hospitalària, l’elaboració de guies i protocols, així com l’anàlisi de l’evidència científica i dades de consum d’antibiòtics.

Fruit d’aquests equips PROA ha nascut una campanya impulsada per la Gerència Territorial Metropolitana Sud de l’Institut Català de la Salut, que té com a objectiu fomentar l’ús òptim dels antibiòtics entre professionals de la salut i ciutadania.

La campanya durarà prop d’un any i, per primera vegada, compta amb la implicació de les farmàcies de l’entorn territorial metropolità sud, que faran arribar els missatges a la població amb l’ajuda dels televisors de les oficines de farmàcia i de bosses per als usuaris.

Pla de Salut de Catalunya 2021-2025

Així mateix, la resistència als antibiòtics és un dels punts que es contempla al nou Pla de Salut 2021-2025 de Catalunya, amb l’objectiu d’impulsar accions que permetin des d’una millor capacitat de resposta davant malalties transmissibles i també les epidèmies, fins al foment de l’ús correcte d’aquests fàrmacs.

Concretament, un dels projectes que recull és reforçar el Programa d’educació sanitària per al bon ús dels medicaments, una iniciativa que consta de xerrades informatives impartides per farmacèutics comunitaris amb l’objectiu d’augmentar el coneixement de la població sobre l’ús dels medicaments –entre ells, els antibiòtics– i millorar les habilitats en el seu maneig.