Estàs aquí: Inici > Destacats > Mesures d’higiene bucal i prevenció de la COVID-19

Mesures d’higiene bucal i prevenció de la COVID-19

20 maig 2020

El passat 5 de maig va tenir lloc la conferència “Mesures d’higiene bucal i prevenció de la COVID-19”, a càrrec d’Ernesto de la Puente, farmacèutic i Medical Training Manager de Dentaid. L’encarregada de moderar aquesta sessió, realitzada en format webinar,  va ser Aina Surroca, vocal de la Junta del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona i responsable de la Comissió Delegada de Formació Continuada.

A l’inici de la sessió, Surroca va recordar en primer lloc, l’esforç del COFB en l’adaptació d’activitats ja programades,  a modalitats virtuals, per tal d’oferir solucions formatives als col·legiats i col·legiades. Centrada ja en la conferència va destacar que estava totalment vinculada a l’actualitat i que un dels objectius era “entendre la relació entre la COVID-19 i la salut oral i fer una revisió de totes les tècniques i recomanacions d’higiene bucodental per un consell farmacèutic òptim“.

Ernesto de la Puente va afirmar que “la boca juga un paper fonamental en el desenvolupament i la transmissió de la malaltia provocada pel coronavirus“. Per tal de prevenir aquesta malaltia, va explicar que “cal reforçar les mesures d’higiene bucal, amb un raspallat i glopeig 2-3 vegades al dia i que cal canviar el raspall de dents després d’una infecció”. Tot plegat perquè “la cavitat bucal és la porta d’entrada i sortida a l’organisme i és fonamental mantenir-la en condicions òptimes de salut“. També va apuntar que “la boca és un lloc amb receptors pels quals el coronavirus és afí, és un lloc de possible infecció del coronavirus“.

Importància de la prevenció

La pandèmia de COVID-19 ha posat de manifest la importància de les mesures preventives pel control de la transmissió de malalties infeccioses. La higiene bucodental ha demostrat ser clau per evitar les infeccions de tipus respiratori. És per aquest motiu que d’entre les mesures de prevenció cal incloure els consells i les recomanacions per a una adequada higiene de la cavitat bucal.

També va referir-se a un estudi publicat a l’abril que va demostrar que “durant els primers deu dies de la infecció, sobretot durant la primera setmana en què el pacient és asimptomàtic, la infecció  per SARS-CoV-2 es localitza principalment en vies respiratòries superiors, és a dir, coll, nas i cavitat bucal. Posteriorment, és quan el virus pot passar als pulmons”.

Pel que fa a la saliva, va apuntar que alguns estudis  suggereixen que el mesurament del SARS-CoV-2 en saliva podria ser més fiable que per mètodes nasofaringes. És a dir, que la saliva podria servir de diagnòstic de SARS-CoV-2, sent menys invasiva i un mètode més sensible que altres.

COVID-19 i cavitat bucal

Segons De la Puente, “no sembla que la COVID-19 produeixi efectes adversos greus en la cavitat bucal“. El tractament farmacològic, però, sí que pot generar efectes adversos com: xerostomia, estomatitis, úlceres bucals i candidiasi.

Pel que fa a l’ús de pastes dentífriques i col·lutoris amb antisèptics, l’expert de Dentaid va explicar que ajuden a controlar els microorganismes de la cavitat bucal i que és important remarcar que els antisèptics no tracten la COVID-19, però poden ajudar a reduir els patògens bucals.

Principals conclusions de la conferència

Al llarg de la conferència, es va posar de manifest que la cavitat bucal representa un focus d’infecció i transmissió de la COVID-19 i que l’ús d’un netejador lingual és fonamental per l’elevada densitat de receptors ECA2.

D’altra banda, el ponent també va explicar que l’ús d’antisèptics, com el CPC, podria ajudar a disminuir la càrrega viral a la boca i a evitar la transmissió immediata per part dels portadors a persones sanes. Així doncs, també es va concloure que el consell farmacèutic millora la salut bucal, la salut general i la qualitat de vida de les persones.

Amb el patrocini de: