Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Molècules que curen: com s’arriba a elles?

Molècules que curen: com s’arriba a elles?

20 novembre 2014

Com s’arriba al descobriment de les molècules que poden curar malalties? Fora de l’àmbit  científic i farmacèutic, existeix un desconeixement de que el desenvolupament d’un nou medicament o vacuna, des del seu descobriment fins a la seva aprovació, és un procés llarg, costós i complex que dura entre deu i quinze anys i que consta de diverses etapes.

Es comença identificant i seleccionant molècules bioactives (molècules que tenen propietats biològiques o substàncies biològicament actives amb una finalitat curativa o preventiva) que presenten indicis d’activitat terapèutica contra la malaltia. Posteriorment, passen per una fase desenvolupament preclínic, en la que s’avalua seguretat i eficàcia de la molècula en espècies rellevants -un requeriment regulador imprescindible per sol·licitar la realització d’un estudi clínic en humans-, fins al seu desenvolupament clínic, en què es prova el medicament en humans de manera molt controlada: els assajos clínics estan regulats per una  legislació específica i per comitès ètics independents.

Per explicar aquest procés de descobriment i desenvolupament de nous medicaments, el Col·legi va acollir la conferència divulgativa “Molècules que curen: com s’hi arriba?” el 16 d’octubre, amb el suport de la farmacèutica GlaxoSmithKline (GSK). Diversos professionals d’aquesta empresa van explicar les diferents fases d’aquest procés: Fernando Ramón, gerent de Descobriment Molecular del Centre d’Investigació Bàsic (CIB) de GSK, va fer una introducció al procés de descobriment de fàrmacs i molècules associades a la malaltia. Jorge Esquivias, de la Unitat de Tuberculosis del centre Disease of the Devoloping World (DDW) de GSK, es va encarregar de descriure el procés d’optimització de les molècules bioactives, per millorar les seves propietats i reduir-ne la toxicitat. Per la seva banda, Modesto Remuinán, de la mateixa Unitat de Tuberculosis del centre Desease of the Developing World (DDW) de GSK va acostar als assitents a la fase preclínica que condueix a la declaració d’un candidat. Finalment, Olga Martínez-Casares del Departament Mèdic de GSK, va descriure les diferents fases d’investigació clínica per aportar noves solucions terapèutiques al pacient.

Amb la col·laboració de:

gsk-logo-corp