Estàs aquí: Inici > Notícies farmàcia > Resultats del programa ADHIÉRETE: la intervenció del farmacèutic millora fins al 75% l’adherència als medicaments dels pacients

26 juny 2015
adhierete-infografia

Infografia del programa ADHIÉRETE 2015 (clicar a sobre de la imatge per veure-la en major resolució)

El Col·legi de Farmacèutics de Barcelona ha participat en el programa ADHIÉRETE, un estudi per avaluar l’adherència terapèutica, desenvolupat en 51 farmàcies amb 114 pacients majors, crònics, polimedicats i amb dificultats per seguir correctament els tractaments.

Els resultats mostren un increment del 35% al 75,7% en l’adherència als tractaments després de la intervenció del farmacèutic. Els pacients van experimentar una millora significativa de la qualitat de vida percebuda, amb un increment de 5,5 punts de mitjana. Amb la intervenció del farmacèutic es van reduir un 33,4% els problemes relacionats amb els medicaments.

Els resultats finals de l’estudi revelen una millora general en l’adherència del 35% de pacients complidors en la tercera visita al 75,7% en la visita final, segons els resultats del Test de Morisky-Green (realització de 4 preguntes: oblida alguna vegada prendre els medicaments per tractar la seva malaltia? Pren els medicaments a les hores indicades? Quan es troba bé, deixa de prendre la medicació? Si alguna vegada li senta malament, deixa vostè de prendre-la?). Per al desenvolupament de l’estudi es van emprar sistemes de reforç a l’adherència, com sistemes personalitzats de dosificació (SPD) i aplicacions mòbils.

Així mateix, al llarg de l’estudi es van detectar 257 problemes relacionats amb els medicaments (PRM), sent més freqüents els relacionats amb medicaments inhibidors de la bomba de protons (8,7%), seguits dels inhibidors de l’enzim convertidora d’angiotensina (6,52%) i els inhibidors de la HMG-CoA reductasa (6,52%). Entre els PRM més identificats, a més de l’incompliment, els farmacèutics van registrar interaccions (11,3%), dosis, pauta i/o durada no adequada (10%), administració errònia del medicament (8%) i probabilitat d’efectes adversos (4,3%). Amb la intervenció del farmacèutic es van reduir un 33,4% els problemes relacionats amb els medicaments.

De les dades recollides durant els sis mesos de recerca es desprèn també que els pacients van experimentar una millora significativa de la qualitat de vida percebuda, amb un increment de 5,5 punts de mitjana (aplicant el qüestionari EuroQol-5D).

ADHIÉRETE és una iniciativa del Consejo General de Colegios Oficiales de Farmacéuticos en el marc de la Xarxa de Recerca en Farmàcia Comunitària (RIFAC) que també ha comptat amb el suport dels Col·legis Oficials de Farmacèutics de Badajoz, Càceres i Bizkaia i amb la col·laboració d’Esteve. Aquest programa respon a l’objectiu de donar impuls a la farmàcia assistencial, i al compromís de fomentar la recerca en processos assistencials de la farmàcia comunitària i de treballar en el desenvolupament de serveis professionals farmacèutics recollit a la Declaració Còrdova.

Informe resultats Adhiérete (PDF)
Fulletó informatiu (PDF)
Més informació sobre aquest programa (via Portalfarma)
Font de la notícia: Portalfarma