Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Segon Fòrum Dermoexpert: Estratègies de mercat en dermocosmètica i oportunitats per a la farmàcia

Segon Fòrum Dermoexpert: Estratègies de mercat en dermocosmètica i oportunitats per a la farmàcia

12 febrer 2018

El COFB va acollir el passat dimecres 7 de febrer el segon Fòrum Dermoexpert d’enguany titulat “Mercat de dermocosmètica i oportunitats per a la farmàcia” en el qual es va abordar el context general actual de la farmàcia, el mercat Consumer Health o d’autocura i tres eixos d’evolució: el mercat, la farmàcia i el consumidor i les noves oportunitats.

L’encarregada de conduir la sessió va ser Concha Almarza, directora general a Espanya de IQVIA, que va fer una anàlisi de la situació de la farmàcia i, en concret, de tot el sector de l’autocura. Almarza va estar acompanyada de Marta Alcalde, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB.

La directora general d'IQVIA Espanya, Concha Almarza, durant el Fòrum Dermoexpert.

La directora general d’IQVIA Espanya, Concha Almarza, durant el Fòrum Dermoexpert.

Context general actual de la farmàcia

Per començar, Almarza va explicar que l’evolució del sector farmacèutic està directament relacionada amb el desenvolupament de l’economia i va posar damunt la taula una cronologia amb les diverses mesures de contenció de despeses desenvolupades els últims anys a través de diversos Reials Decrets, que han canviat les regles del joc de la farmàcia.

També va comentar algunes xifres destacades com ara que el mercat de la farmàcia va mantenir durant el 2017 un creixement positiu del 0,7%, però va perdre un -0,9% de volum. Així mateix, va exposar que l’any 2017 els genèrics van perdre penetració al mercat i van créixer per sota de les marques.

Situació del Consumer Health al mercat

El mercat de Consumer Health s’estructura en 4 àrees principals: OTC (“de venda lliure” o “de taulell”), Cura Personal, Cura del Pacient i nutrició. La directora general d’IQVIA a Espanya va explicar que durant el 2017 tots els segments del mercat de Consumer Health van mostrar creixements.

El segment OTC és el que aporta més al creixement del mercat de Consumer Health, seguit de Cura Personal i Cura del Pacient. Dins d’OTC, els productes de consum (no medicaments) concentren un 51% del valor del segment. És aquest grup de productes el que mostra millors creixements interanuals durant tot el 2017.

Tot i això, va destacar que el mercat de Consumer Health va experimentar un estacament tant pel que fa al volum com pel que fa als valors, fins al punt de decréixer l’agost del 2017 respecte al mateix mes de l’any anterior.

Els resultats de les anàlisis evidencien que la hipòtesi més plausible de l’estancament és una reducció en la innovació. L’any 2017 els nous llançaments (principalment extensions de línia) no van compensar la caiguda en vendes de productes llençats al mercat anteriorment.

Tres eixos d’evolució: mercat, farmàcia i consumidor

El mercat

Els principals laboratoris que competeixen en el mercat de Consumer Health estan presents en altres canals i mercats. Dins el sector de la dermocosmètica conviuen les grans corporacions molt enfocades a la dermatologia cosmètica amb petites/mitjanes empreses especialitzades. En aquests últims anys hem presenciat un gran nombre de fusions i adquisicions de companyies.

L’evolució d’aquest mercat i, en particular, de la dermatologia han generat diverses dinàmiques que han permès a les marques destacar-hi. Es tracta de la innovació en el producte i la innovació en comunicació i publicitat.

Almarza va apuntar que el consumidor, per norma general, mostra un interès major per les novetats que per les repeticions o els productes ja existents. Una palanca alternativa o addicional és la credibilitat científica que s’utilitza també com a avantatge competitiu.

L’adhesió a la recomanació mèdica i farmacèutica és clau per forjar una imatge que ressalti aquesta característica davant dels competidors. Igualment, la innovació pot produir-se tant per noves indicacions com pel reposicionament dels productes.

El treball actiu dels productes de Consumer Health és indicador de l'evolució de la farmàcia des d'un model tradicional a un d'alt rendiment.

El treball actiu dels productes de Consumer Health és indicador de l’evolució de la farmàcia des d’un model tradicional a un d’alt rendiment.

La farmàcia

La ponent va explicar que la facturació mitjana de la farmàcia ha descendit un 10% en els últims 7 anys. Espanya compta amb prop de 22.000 farmàcies, la qual cosa significa que n’hi ha una cada 2.100 habitants. Les farmàcies tenen al seu abast al voltant de 8.000 referències que se seleccionen entre les disponibles al mercat. L’interès de la farmàcia pel sector de Consumer Health ha estat un dels motors per tal de minimitzar la pèrdua de negoci dels últims anys. Precisament, aquest treball actiu dels productes d’autocura és indicador de l’evolució de la farmàcia des d’un model tradicional a un d’alt rendiment.

El consumidor i les noves oportunitats

Almarza va destacar que a diferència d’altres mercats, el de Consumer Health posa el consumidor al model de decisió. En aquest sentit, l’evolució del consumidor pren especial rellevància, ja que condiciona el desenvolupament de noves necessitats del mercat.

Addicionalment, el consumidor reforça la seva importància amb l’ús i el desenvolupament de les noves tecnologies en l’evolució de medicina curativa a medicina preventiva, medicina personalitzada i medicina monitoritzada.

Les noves tecnologies milloraran els hàbits de vida dels usuaris (menjar més sa, dormir millor i fer un exercici més efectiu), permetran fer un seguiment del pacient més precís i menys invasiu, milloraran l’accés a la informació dels serveis mèdics, la participació en els assajos clínics, entre altres.

Per tot plegat, segons va explicar la directora general d’IQVIA Espanya, resulta clau conèixer el perfil i les tendències dels consumidors que estan cada vegada més informats. Això marcarà el mercat i les categories del futur. Cal tenir present que la població mundial no només creixerà sinó que seguirà envellint. Aquest envelliment provocarà el desenvolupament i l’aparició de certes categories: nutrició enteral, memòria, Omega 3, incontinència i Vitamines Sènior. Per això, la farmàcia ha d’aprofitar l’oportunitat per a treballar-les.

Altres àmbits on la farmàcia pot especialitzar-se clients serien: l’auge de l’esportista “casual” i els nous estils de vida (que han impulsat la creació de categories paraigües al sector), la fidelització de futures mares (vitamines i suplements alimentaris, caiguda del cabell, recuperació de la línia, etc.)  els consumidors que tenen mals hàbits (control del tabaquisme, obesitat, estrès, etc.) o els consumidors que prevenen (rejoveniment, digestió, constipat i grip, etc.).

Aposta per la innovació i adaptació a les noves tendències

Marta Alcalde, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB va fer una valoració molt positiva de la sessió. “Durant aquesta segona edició del Fòrum Dermoexpert es van analitzar en profunditat les dades de consum de les diferents categories de productes durant l’últim any i es van veure les diferents tendències i com ha anat evolucionant el mercat de la dermocosmètica”.

Marta Alcalde, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB durant la sessió.

Marta Alcalde, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB durant la sessió.

Alcalde va destacar que al fòrum es va valorar “com ha sigut fins ara l’aposta per la innovació de les diferents marques i laboratoris i com s’han adaptat a les noves tendències dels consumidors. Aquest fet ha incrementat el creixement de tot aquest sector en els últims anys“.

Actualment, segons la vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris, la tendència de creixement “s’ha frenat una mica”. És per això que considera que si des de la farmàcia es vol revertir aquesta dinàmica, “cal que apostar per la diferenciació i per buscar el públic objectiu. Tot plegat, per determinar les seves necessitats i oferir productes i serveis que hi donin resposta”.

Altres publicacions d’interès:

 

Deixa un Comentari

Els comentaris es moderaran. És necessària la identificació de l’autor (nom, cognom i correu electrònic tot i que l’adreça no es publicarà) i que el contingut es refereixi a la temàtica del post. Seran eliminats els comentaris difamatoris o que utilitzin un llenguatge ofensiu.

*

Torna a Dalt