Estàs aquí: Inici > Destacats > Al dia en les bones pràctiques de distribució de medicaments amb la nova formació del COFB i el Departament de Salut

11 juliol 2019

Durant els passats mesos de maig i juny, es va celebrar la primera edició de la formació “Bones pràctiques de distribució de medicaments”, organitzada conjuntament pel Col·legi de Farmacèutics de Barcelona i el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya.

Concepció Betés, inspectora farmacèutica del Servei de Control Farmacèutic i Productes Sanitaris del Departament de Salut (centre) i Anna Maria Culleré, vocal de Distribució del COFB (esquerra), presentant la formació en la seva sessió inaugural.

El curs, coordinat per Anna Maria Culleré, vocal de Distribució del COFB, i per Concepció Betés, inspectora farmacèutica del Servei de Control Farmacèutic i Productes Sanitaris del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, va centrar-se en les normes a complir en aquest àmbit de la professió farmacèutica, conscienciar sobre la seva importància, l’aplicació òptima d’aquestes en el dia a dia, així com la seva implantació efectiva.

Objectius i programa

L’objectiu global de la formació va ser dominar tècnicament els principis de les bones pràctiques de distribució de manera que els participants puguin aplicar-los a una entitat de distribució i garantir la qualitat i la seguretat del medicament en aquestes organitzacions.

Salvador Cassany, cap del Servei de Control Farmacèutic i Productes Sanitaris del Departament de Salut, en un moment de la seva classe.

Cada una de les 10 classes de les quals va constar el curs, es va centrar monogràficament en un tema. Començant pel marc legal o aspectes com la gestió, la qualitat i la documentació, es van abordar qüestions sobre el personal, locals, equips, qualificació i manteniment del magatzem. També es van tractar temes com reclamacions, devolucions, falsificats i retirades de medicaments, així com autoinspeccions i el seu tractament. Finalment, les darreres sessions es van dedicar a conèixer més a fons la normativa aplicable a les activitats externalitzades i el transport, i es va tancar el curs aprofundint en aspectes relacionats amb els  brokers i els magatzems de duanes.

Equip docent

Susana Andueza, cap de Servicio Inspección Farmaceútica y Control Drogas, Delegación del Gobierno de Cataluña
Cristina Batlle, cap d’Area de Sanidad, Area Funcional de Sanidad, Delegación del Gobierno de Cataluña
Guillem Beltran, Cap d’operacions del Banc de Sang i Teixits
Concepció Betés, inspectora far­macèutica del Servei de Control Farmacèutic i Productes Sanitaris del Departament de Salut
Anna Maria Culleré, vocal de Distribució del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona
Rosa Dalmau, directora tècnica, Disalfarm SA
Magda Martínez, directora tècnica d’Integra2 i Nacex
Victòria Martínez, directora tèc­nica d’Alliance Healthcare España SA, Polinyà
Ferran Parrilla, inspector farma­cèutic del Servei de Control Farma­cèutic i Productes Sanitaris del Departament de Salut

Una formació que resol una necessitat no coberta fins ara

En declaracions d’Anna Maria Culleré, vocal de Distribució del Col·legi i una de les coordinadores del curs, comparteix la motivació inicial que va impulsar al COFB a realitzar aquesta formació, així com la valoració d’aquesta primera edició i el seu futur.

Origen i plantejament de la formació

“Per ser director tècnic de la distribució és necessari tenir formació i experiència, i no teníem cap lloc on oferissin la formació que es requereix. Des del COFB es va traslladar el problema al Departament de Salut i vam arribar a l’acord de fer aquest curs de manera conjunta. D’aquesta forma ens ho convaliden i la gent ja té un curs validat en format presencial, que fins ara no hi havia cap en aquesta modalitat”. Qüestionada per les diferències d’aquesta formació, Culleré explica que “a diferència dels tallers, hem abordat principalment  els temes que exigeix la normativa en l’àmbit de qualsevol llei. Volíem que els participants fossin conscients de les seves obligacions com a directors tècnics”.

Anna Maria Culleré, vocal de Distribució del Col·legi i coordinadora del curs, en un acte recent al COFB.

Valoració molt positiva

La vocal de Distribució expressa la seva satisfacció pel desenvolupament del curs compartint que la valoració “ha estat boníssima. Molt per sobre de les expectatives. Els 25 alumnes ha sigut un nombre ideal per compartir punts de vista i aprendre d’ells.  Tant de la dinàmica, els continguts com la interacció amb el professorat ha estat molt bona”.

El futur

Per finalitzar, parlant de possibles repeticions d’aquesta experiència formativa, Culleré afirma que “aquesta formació ha vingut per quedar-se. La intenció, ara com ara, és fer noves edicions, evolucionant continguts. Inclús estem valorant alternar-lo amb una formació d’un nivell més alt, entrant més en el món dels sistemes de qualitat”.

Activitat organitzada conjuntament amb:

Logo Departament de Salut