Estàs aquí: Inici > Notícies farmàcia > Futur de la formulació magistral: comunicació amb el metge i tractaments personalitzats

12 setembre 2013

“Hi ha molts pacients que necessiten l’adequació dels tractaments i la formulació magistral n’és una resposta: aquesta és una de les raons per les quals té una excel·lent perspectiva en els propers anys”. Són paraules de Francesc Llambí, president d’Aprofarm i vocal del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, qui ha apuntat les claus perquè la formulació magistral sigui una eina de futur. Ho ha fet en el marc del Congrés 2013 de la FIP (International Pharmaceutical Federation), celebrat a Dublín del 31 d’agost al 5 de setembre.

francesc-llambi

• Una de les conclusions aportades per Llambí és que “La formulació magistral trobarà el seu lloc en el futur si sabem com trobar aplicacions minoritàries per a principis actius ja registrats, establir una bona comunicació amb els metges per a una millor prescripció de tractaments personalitzats i detectar àrees amb un volum important de població que necessiti l’adequació dels tractaments a necessitats especials no cobertes per les presentacions comercialitzades”

Durant la seva ponència, inclosa a la sessió de formulació magistral del Congrés –The role of compounding in closing therapeutic gaps-, Llambí va aportar casos i referències científiques recents que avalen l’important paper de la formulació magistral en els darrers quinze anys, amb la incorporació d’un important nombre de principis actius (tacrolimús –immunodepressor-, tazarotè –antiacnèic, antipsoriàsic-, prednicarbat –glucocorticoide-, calcipotriol –antipsoriàsic-, etc.), vehicles (dermocosmètics, olis, laques, escumes, lollipops, etc.) i els seus extraordinaris resultats com a eina per a la personalització dels tractaments.

Els arguments aportats per l’expert van demostrar que la formulació magistral compleix totes i cada una de les set utilitats encomanades a la formulació magistral actualment:

1. cobrir buits terapèutics;

2. donar resposta terapèutica en el cas de medicacions que han deixat de comercialitzar-se però que continuen sent la primera opció de tractament, per exemple en casos com la dermatitis herpetiforme i la queratosis actínica;

3. facilitar l’administració del medicament, ja sigui en el tractament de patologies que coexisteixen (rosàcia i dermatitis seborreica, o acne i melasma) o bé en l’optimització de les quantitats especialment en el tractament d’àrees extenses;

4. ajudar en els casos d’al·lèrgies i intoleràncies;

5. la individualització dels tractaments, tant a través de l’ajust de les dosis com del canvi de vehicle o la combinació de diferents principis actius quan és convenient;

6. la reducció de reaccions adverses;

7. complir amb altres requeriments en pacients hospitalitzats.

El president d’Aprofarm i vocal del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona va compartir sessió amb experts de tot el món, que van posar l’èmfasi en diferents aspectes de la formulació magistral, des de normatives o estàndards de qualitat, fins a les seves aplicacions en altres àrees com la pediàtrica o les precaucions de farmacèutics de tot el món a l’hora de formular.