Estàs aquí: Inici > Recomanacions del farmacèutic > Recomanacions per gaudir dels aliments i les tradicions nadalenques en companyia

24 desembre 2015

taula-nadalLes vocalies d’Alimentació i Nutrició i la de Plantes Medicinals i Homeopatia del Col·legi ens donen alguns consells per aquestes festes.

Joiós el mes de Desembre, que entra amb llardons i surt amb torrons. I alguns quilos de més… afegiríem a la dita. Per Nadal i Cap d’Any apleguem la família i els amics en celebracions d’àpats amb sobretaules interminables on els excessos són el més habitual. Aquestes dates s’han de gaudir com cal, com excepcions que són, per així entendre i diferenciar el patró alimentari prudent del dia a dia.

Com podem compensar els nostres excessos nadalencs? Una bona opció seria seguir una dieta suau composada per fruita, verdura, llegums i cereals i de forma moderada carns blanques, ous i peix juntament amb fruits secs i oli d’oliva verge. Els sucs de verdures (api, fonoll, espinacs), sorbets de pinya ó kiwi, tes verds i brous de verdures sense greix ens poden ajudar a depurar el nostre organisme.

Com podem prevenir els afartaments? De fet, és més fàcil evitar els excessos que perdre els quilos guanyats per Nadal. Per això, és útil ingerir mig litre de beguda isotònica i una peça de fruita 30 minuts abans de cada menjada. O, de manera alternativa, un altre consell seria prendre a casa un aperitiu, que consisteix en menjar aliments baixos en calories, perquè el cos tingui temps de segregar l’estímul de la sacietat i així arribar al menjar principal amb menys gana. Un suggeriment d’aperitiu seria una tassa de iogurt natural amb un plàtan a rodanxes; les proteïnes del iogurt alenteixen el buidatge de l’estómac i el potassi que conté el plàtan equilibra la concentració de sal per aquells que els agrada picar olives, patates fregides ó fruits secs salats durant les celebracions. Un error freqüent és ometre àpats el dia dels esdeveniments.

Per als menuts de casa suggerim que el menjar i berenar dels dies de Nadal i Cap d’Any sigui poc abundant perquè tinguin gana a l’hora de sopar, i podem pactar amb ells un límit de dolços. Altres consells serien pelar els grans de raïm i treure-li les llavors, servir olives sense pinyol i no tenir fruit secs a l’abast de nens de menys de 2-3 anys pel risc d’ennuegaments. Recordeu que als nens els fascina ser petits “xefs” de cuina i ajudar en els preparatius de la taula. Compteu amb ells! S’ho passaran d’allò més bé.

Més informació: Que els teus fills mengin sa durant les festes, és més fàcil del que creus! (via FAROS Sant Joan de Déu)

tea-time-1328395

I com a complement, recordem les infusions saludables:

Per alleugerir la digestió, una bona infusió després dels copiosos menjars evitarà molèsties d’estómac i un mal processament dels aliments. La camamilla que té acció digestiva combina molt bé quant a gust i efectes amb les plantes que ajuden a eliminar els gasos (carminatives) com el fonoll, l’anís o el comí de prat. Per ajudar a digerir els greixos, una tassa d’infusió de carxofa amb fonoll abans dels àpats, posarà en marxa la producció de bilis al fetge i la seva secreció des de la vesícula biliar en el moment oportú per ajudar a digerir els greixos i mantenir els nivells de colesterol. Una tassa de te verd a mig matí i a mitja tarda, a més d’exercir un efecte antioxidant i escombrar els nocius radicals lliures, estimularà el metabolisme dels greixos, no ens aprimarà, però si mes no, pot minimitzar l’augment de pes si ens passem una mica.

Potser també t’interessa:

10 consells nutricionals per a un Nadal saludable (via UOC)