Estàs aquí: Inici > Món col·legial > El COF Barcelona posa en marxa la Comissió de Compromís Social per impulsar la RSC a la farmàcia

28 setembre 2016

“La professió farmacèutica està implicada amb la societat, i a través de la Responsabilitat Social Corporativa (RSC), té l’oportunitat de fer accions que aportin valor”. Així va introduir Joan Calduch, tresorer del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB), la Trobada de RSC que va tenir lloc ahir al Col·legi, i en la qual es va presentar la Comissió de Compromís Social que s’ha posat en marxa.

Amb aquesta nova Comissió, definida pels seus membres amb les paraules “motor, implicació, compromís, valors, millorar, solidaritat, ètica i consciència”, el COFB té, per una banda, l’objectiu de donar continuïtat a projectes que ja s’estan fent en el camp de la RSC -com el programa Radars que, en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, es vetlla per les persones grans que viuen soles en risc d’aïllament social-. D’altra banda, donar resposta, des del sector, a necessitats socials, laborals i mediambientals; i alhora, contribuir a identificar l’acció farmacèutica també amb compromís social. “Creiem que és important dedicar-li part del nostre temps perquè, com a professionals sanitaris, tenim molt per aportar en la millora de la salut i benestar de les persones”, va afegir Calduch, també cap de la Comissió.

01 RSC COFB

D’esquerra a dreta: Ana Planella, responsable del Fons Social de Medicament, Jordi Bosch, director de Banc Farmacèutic, Joan Calduch, tresorer del COFB, Joan Fontrodona, director del Departament d’Ètica Empresarial de l’IESE, i Joan Anton Soriano, farmacèutic col·laborador del Fons Social de Medicaments

Què poden fer les farmàcies per pal·liar els efectes de la pobresa farmacèutica?

Pal·liar els efectes de la pobresa farmacèutica, entesa com la situació socioeconòmica personal que no permet fer front als costos derivats de l’adquisició de la medicació prescrita, és un dels reptes en què poden col·laborar les farmàcies des de la vessant de la RSC. En aquesta línia, durant la trobada es van presentar tres iniciatives impulsades per l’ONG Banc Farmacèutic que tenen per objectiu acabar amb aquesta situació.

La primera d’elles és la Jornada de Recollida de Medicaments, una campanya anual que persegueix “recollir medicaments nous que no requereixin prescripció mèdica per entregar a les entitats assistencials com Caritas o Creu Roja”, va explicar Jordi Bosch, director de Banc Farmacèutic. Fins al moment, 327 farmàcies de Barcelona ja participen en aquesta iniciativa que està present a 12 províncies d’arreu de l’Estat.

La venda de caramels solidaris a les farmàcies és un altre projecte en marxa que permet recollir fons per finançar la medicació que necessiten les persones sense recursos. I per últim es troba el Fons Social de Medicaments (FSM), creat per “cobrir les necessitats de medicaments subjectes a recepta mèdica de persones en risc d’exclusió social i pobresa”, va concretar Ana Planella, responsable del FSM. Gràcies a aquesta iniciativa, més de 700 pacients de Barcelona ciutat, identificats prèviament per un treballador social, han pogut accedir de forma gratuïta als medicaments dispensats a les més de 200 farmàcies que hi participen. Aquests tipus de projectes, en paraules del farmacèutic col·laborador en el FSM Joan Anton Soriano, són els que faciliten donar resposta a “les ganes que tenim d’ajudar algú perquè veiem que ho necessita”.

Quines oportunitats i reptes presenta la RSC?

Per acabar l’acte, Joan Fontrodona, director del Departament d’Ètica Empresarial de l’IESE, va fer un repàs de les oportunitats i reptes que presenta la RSC. “La responsabilitat s’ha d’entendre com s’entén el funcionament d’un cor: el moviment de la diàstole fa que ens sentim cridats als problemes del nostre voltant sense límit; el de la sístole, en canvi, mostra que per més que veiem els problemes humans, no podem arribar a tot”, va introduir Fontrodona. Un dels reptes de la RSC es troba, precisament, en saber combinar aquests dos moviments per mantenir el “sentiment d’arribar a tothom, però alhora, posar ordre a les nostres responsabilitats”.

“El farmacèutic no és només algú que custodia medicaments, també té labor d’assessor i consultor, la gent pregunta, el va a veure perquè és la persona amb qui confia, i això és crear capital social i relacions afectives”, va afegir. “Però, quin impacte té això? Per què hem de treballar per la Responsabilitat Social? La gran raó és perquè sí, perquè ens ho creiem i sentim que és el nostre paper, com a professionals, fer alguna cosa més i contribuir a millorar la societat”, va concloure.

Nota de premsa enviada als mitjans de comunicació (també la podeu consultar a la Sala de Premsa del web institucional).

Paraules RSC 1

Els membres de la Comissió de Compromís Social del COFB