Estàs aquí: Inici > Món col·legial > El COFB crea una eina per consultar les interaccions de fàrmacs cardiovasculars amb aliments, complements i/o plantes medicinals

11 abril 2018

La Vocalia d’Alimentació i Nutrició i la de Plantes Medicinals del COFB, en col·laboració amb la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la Universitat de Barcelona – concretament amb els Departaments de Nutrició, Ciències de l’Alimentació i Gastronomia i de Farmacologia, Toxicologia i Química Terapèutica – han creat una eina de consulta professional (accés exclusiu col·legiats).

L’eina integra en una mateixa plataforma les interaccions de fàrmacs d’ús en patologies cardiovasculars amb aliments, complements alimentosos i/o plantes medicinals, totes elles es basen en l’evidència publicada en revistes científiques i recollida en bases de dades com NaturalDataBase i Micromedex.

Infografia sobre les interaccions dels medicaments amb aliments, plantes o complements alimentosos.

Les interaccions amb medicaments poden produir una potenciació o disminució de l’activitat del fàrmac, que pot comportar una alteració en la resposta terapèutica i/o l’aparició d’efectes adversos, aspectes que poden ser especialment greus davant malalties cardiovasculars.

Aquest és el cas, per exemple, dels anticoagulants Warfarina i Acenocumarol, que, entre tots dos presenten més de 30 interaccions amb aliments i plantes (vitamines, te, alguns sucs de fruita…). Alhora, sovint no és fàcil ni àgil trobar informació ràpida i vàlida sobre les interaccions.

Funcionament de l’eina

Per utilitzar aquesta eina, el primer que ha de fer el farmacèutic és accedir-hi a través del web de col·legiats i cercar per grup terapèutic o fàrmac, o bé per aliment, planta medicinal o complement.

Un cop fet això, en cas que existeixi algun tipus d’interacció, li apareixerà una fitxa amb la descripció de la interacció, recomanacions d’ús adreçades a professionals sanitaris, així com informació que poden fer extensibles als pacients, l’efecte i mecanisme de la interacció i referències bibliogràfiques en què està basat el nivell d’evidència.

D’aquesta manera, si el professional farmacèutic vol consultar quines interaccions pot tenir, per exemple, el grup terapèutic anticoagulant, després de fer la cerca accedeix a una fitxa en què se l’informa que la Vitamina E pot causar possibles efectes hemorràgics –pot interferir amb els factors de la coagulació dependents de vitamina K en dosis superiors als 300 mg- i se li recomana que aconselli a l’usuari consultar al metge o professional de la salut abans de prendre complements o fàrmacs amb vitamina E.

Gràcies a aquesta eina innovadora, àgil i multidisciplinària, que va més enllà d’interaccions amb una hipòtesi teòrica, el farmacèutic pot accedir a informació pràctica consensuada en l’àmbit clínic, significativa i actualitzada que, alhora, facilita l’atenció farmacèutica personalitzada.

Decàleg d’interaccions

A banda de la base de dades, incorpora un sistema de registre i notificació d’interaccions per part dels professionals a partir d’un qüestionari validat de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i ofereix altres recursos relacionats amb aquest camp que poden ser útils en el dia a dia del farmacèutic. Un d’ells és un decàleg en què es recullen els principals punts a tenir en compte, com ara, no prendre suc de pomelo amb determinats fàrmacs antiarítmics o estatines, entre d’altres; i amb els antagonistes de la vitamina K warfarina i acenocumarol, evitar les dietes riques en proteïnes, els sucs d’aranja i nabius i més de dues tasses d’infusió de te verd.

Curs “Interaccions plantes medicinals i aliments amb medicaments”

Recentment, va tenir lloc al COFB el curs “Interaccions plantes medicinals i aliments amb medicaments”, que tenia per objectiu dotar el farmacèutic de la informació necessària per assessorar l’usuari i altres professionals sanitaris (metges i infermeres) sobre precaucions a adoptar en el consum i prescripció de productes a base de plantes medicinals, complements alimentosos i aliments, els possibles efectes adversos i les interaccions amb els fàrmacs prescrits en les patologies que presenta. Durant les sessions, es van resoldre casos pràctics per adquirir agilitat en l’ús i consulta de les bases de dades que proporcionen informació sobre aquestes interaccions.

Anna Bach, vocal d'Alimentació i Nutrició del COFB, durant el curs.

Anna Bach, vocal d’Alimentació i Nutrició del COFB, durant la presentació de la formació “Interaccions plantes medicinals i aliments amb medicaments”.

Pròxim curs relacionat: “Cardiodiabesitat: atenció centrada en el pacient”

D’altra banda, en l’àmbit cardiovascular, el COF de Barcelona organitzarà al maig una formació relacionada amb la cardiodiabesitat, terme que s’utilitza per definir i descriure la relació entre la diabetis mellitus tipus 2, l’obesitat, la síndrome metabòlica i les malalties cardiovasculars. La finalitat és integrar els diferents tractaments del malalt amb cardiodiabesitat (farmacològic, complements alimentosos, fitoterapèutic, consell alimentari), tenir més eines per actuar davant les possibles interaccions i assessorar el malalt sobre precaucions a adoptar en l’ús de medicaments i altres productes, els possibles efectes adversos i les interaccions amb els fàrmacs prescrits per a les patologies que presenta.

Podeu consultar aquí la nota de premsa enviada als mitjans de comunicació.