Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Experiències d’èxit a la farmàcia basca. En parlarem a una nova edició de “Trobades amb la Sanitat”

23 novembre 2018

Per tancar el cicle, pel que fa a aquest any, de les “Trobades amb la Sanitat”, el pròxim 29 de novembre ens visitarà el senyor Iñaki Betolaza, director de Farmàcia del Departament de Salut del Govern Basc. En una conversa prèvia, ens ha avançat els temes i experiències que abordarà en aquesta xerrada titulada “La farmàcia, un agent més de salut a Euskadi”.

Quines serien les línies principals de la seva conferència al COFB?

En la conferència es presentaran en primer lloc les línies estratègiques del Departamento de Salud i Osakidetza (Servicio Vasco de Salud) en matèria de política farmacèutica. Posteriorment s’exposarà el context pel que fa al consum farmacèutic a Euskadi i es desenvoluparà una exposició de les principals accions que hem desenvolupat en els últims anys, per finalitzar amb la nostra visió i plans d’actuació a futur.

Quina és l’aposta des d’Euskadi sobre el model de farmàcia i quin paper tenen els Col·legis de Farmacèutics?

Des d’Euskadi vam fer una aposta per l’actual model de farmàcia vigent en l’estat espanyol i la mantenim de manera molt clara i consistent. Volem anar més enllà quant a la participació de l’oficina de farmàcia en l’àmbit assistencial de l’Atenció Farmacèutica i del Seguiment Farmacoterapèutic Integral dels nostres pacients; tot això en coordinació amb els diferents nivells assistencials del sistema de salut i amb els serveis socials.
En aquest sentit, els nostres Col·legis de Farmacèutics tenen un paper molt actiu i compromès i vull ressaltar la seva receptivitat a les nostres propostes i la contínua línia de diàleg i col·laboració i les bones relacions institucionals que mantenim.

Iñaki Betolaza, director de Farmacia del Departament de Salut del Govern Basc.

Quin tipus d’accions s’estan duent a terme per implementar aquesta aposta?

A més dels programes d’atenció farmacèutica que portem desenvolupant, alguns des de fa més de vint anys, estem treballant en l’impuls del Programa de Millora de l’Ús de la Medicació en pacients atesos pels Serveis d’Ajuda Domiciliària dels Ajuntaments, un clar exemple de col·laboració i coordinació sociosanitària, i en aquest últim any hem desenvolupat el Projecte de Seguiment Farmacoterapèutic Integral a pacients diabètics tipus 2.
Vull destacar també la col·laboració que desenvolupem en la implantació de la Recepta Electrònica a la fi de l’any 2013 en el conjunt de les oficines de farmàcia i dels centres assistencials del nostre servei de salut, Osakidetza; així mateix, en el passat 2017 incorporem al sistema de Recepta Electrònica i vam donar accés a la Història Clínica de OsakidetzaOsabide, a les més de 300 Residències de persones majors de la nostra Comunitat Autònoma. Finalment, al gener d’aquest any 2018 ens incorporem al sistema d’interoperabilitat de la recepta electrònica en l’àmbit estatal.
Actualment, estem treballant per incorporar al sistema a les Mutualitats de Funcionaris i estem treballant conjuntament amb els Col·legis de Veterinaris per incorporar en la nostra Comunitat la Recepta Electrònica Veterinària.
A més, de cara a futur tenim plantejades accions de col·laboració en nous programes d’atenció farmacèutica relacionats amb la seguretat del pacient i de l’adherència als tractaments farmacològics, així com la participació de les oficines de farmàcia en l’aplicació de les mesures d’ús racional del medicament promogudes des del Departamento de Salud i Osakidetza i la seva implicació com a agents actius en àmbits de la salut comunitària.

Iñaki Betolaza, llicenciat en Ciències Econòmiques i Empresarials per la Universidad del País Vasco, des del 1986 ha ocupat diferents càrrecs en el govern fins a fer-se càrrec de la direcció de Farmàcia del Departament de Salut del Govern Basc al 2013. A partir del seu nomenament, a més de fer-se càrrec de l’ordenació dels establiments i serveis d’atenció farmacèutica a Euskadi, ha treballat en la implantació total de la recepta electrònica en aquella comunitat autònoma. És impulsor del programa per millorar l’ús de la medicació en persones ateses pels serveis d’ajuda domiciliària dels ajuntaments, guardonat fa poc temps en dues categories de la primera edició dels Premis OAT per a la millora de l’Adherència al Tractament de la Comunitat de Madrid.

Podria haver-hi experiències extrapolables a Catalunya?

Crec que Catalunya és una comunitat en la qual existeix bona col·laboració entre el CatSalut i els Col·legis de Farmacèutics. En principi i d’acord a la meva experiència és necessari conèixer molt bé l’escenari en el qual s’han desenvolupat els projectes, l’entramat institucional i l’estructura d’oferta assistencial; personalment em sembla que el projecte de Seguiment Farmacoterapèutic pot resultar d’interès de cara a contrastar els resultats obtinguts i comprovar les dinàmiques de col·laboració dels equips assistencials de caràcter interdisciplinari i la percepció i valoració dels pacients participants en el mateix de cara a obtenir unes conclusions que puguin servir per perfeccionar el projecte tant des del punt de vista de l’enfocament com de l’abast i dels aspectes organitzatius, tècnics i relacionals així com els relatius a la comunicació entre professionals i amb els pacients.

Inscripcions per aquesta nova edició de “Trobades amb la Sanitat” del pròxim 29 de novembre, en aquest enllaç.

Altres continguts relacionats amb les “Trobades amb la Sanitat”: