Estàs aquí: Inici > Destacats > En marxa la campanya de conscienciació sobre la importància de la recepta en medicaments amb prescripció mèdica

17 octubre 2019

El Col·legi de Farmacèutics de Barcelona ha posat en marxa una campanya per conscienciar la població sobre la importància de la recepta en aquells medicaments que requereixen prescripció mèdica. En aquesta primera fase, les accions estan centrades en l’ibuprofèn i el paracetamol, però es preveu realitzar una nova onada amb els antibiòtics.

Els materials de la campanya

En el marc d’aquesta iniciativa, s’ha elaborat un cartell informatiu per als usuaris on es recullen tres aspectes. En primer lloc, es mostren els símbols que contenen els envasos dels medicaments–un petit cercle a la part superior dreta- que indiquen si requereixen recepta.

En segon lloc, es concreten quines presentacions d’ibuprofèn i paracetamol exigeixen sempre la prescripció del metge: ibuprofèn de 600 mg i més de 10 comprimits de paracetamol 1 g. Finalment, es recorda que hi ha medicaments que no necessiten recepta i, per tant, davant símptomes menors el farmacèutic pot aconsellar l’usuari.

Ibuprofèn i paracetamol: quin tipus de medicament són i quina és la dosi recomanada?

L’ibuprofèn correspon al grup dels antiinflamatoris no esteroides o AINE, un grup heterogeni de medicaments amb activitat analgèsica, antipirètica (que serveix per reduir o eliminar la febre) i antiinflamatòria. La dosi recomanada és de 400 mg fins a tres vegades al dia i no existeix cap raó científica, en termes de seguretat i eficàcia, per utilitzar dosis de 600 mg davant la de 400 mg per al tractament del dolor lleu-moderat.

Per la seva banda, el paracetamol és un fàrmac analgèsic i antipirètic considerat actualment com el medicament d’elecció en el tractament del dolor lleu-moderat. La recomanació general és no superar la dosi diària de 3 grams.

A banda, el Col·legi ha posat a disposició dels farmacèutics diferents materials de suport, entre ells, un argumentari per ajudar-los a clarificar els dubtes que puguin sorgir als usuaris en el moment de la dispensació. Els col·legiats poden accedir a aquests continguts mitjançant l’apartat dedicat a la web col·legial.

Els farmacèutics, agents de salut implicats en la millora del benestar del pacient

Amb aquesta campanya també s’ha volgut incidir en el paper del farmacèutic comunitari com a agent de salut implicat en la millora de la salut pública i el benestar del pacient. L’activitat assistencial encaminada a abordar els símptomes menors constitueix la indicació farmacèutica, entesa com el servei professional prestat davant de la demanda d’un pacient o usuari que sol·licita un tractament per un problema de salut concret.

Aquest abordatge pot requerir la dispensació d’un medicament sense recepta, seleccionat segons la situació concreta del pacient i l’evidència científica disponible, en la dosi, forma farmacèutica, pauta i durada del tractament adequades, i garantint que el pacient ha rebut la informació suficient per utilitzar-lo de manera correcta. De forma general, es recomana l’ús de la dosi eficaç més baixa i durant el menor temps possible per controlar els símptomes d’acord amb l’objectiu terapèutic.