Estàs aquí: Inici > Destacats > Nou projecte centrat en l’atenció farmacèutica davant primeres dispensacions

Nou projecte centrat en l’atenció farmacèutica davant primeres dispensacions

14 novembre 2019

El Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC) i el Servei Català de la Salut (CatSalut) han presentat un nou projecte centrat en l’atenció farmacèutica davant primeres dispensacions en les quals una persona utilitza un medicament que no havia pres abans o fa més d’un any que no el té prescrit. Amb aquesta intervenció, l’objectiu és promoure l’ús segur i efectiu dels medicaments als pacients que se’ls dispensa un tractament per primera vegada.

Pilar Gascón, secretària del CCFC, en un moment de la presentació del projecte de primeres dispensacions.

La presentació, celebrada el passat 30 d’octubre a la seu del Col·legi, va servir per oferir detalls del projecte i atendre les qüestions i dubtes dels assistents. L’acte va comptar amb la presència de Jordi de Dalmases,  president del CCFC i del COFB; Joaquim Delgadillo, gerent de Prestacions Farmacèutiques i Accés al Medicament del CatSalut; M. José Gaspar Caro, el cap del Servei d’Ordenació i Qualitat Farmacèutiques del Departament de Salut; M. Pilar Gascón, secretària del CCFC i Joan Calduch, responsable de l’àrea tecnològica del CCFC.

Com funcionarà?

Els farmacèutics ja estan rebent una notificació quan es troben davant d’una primera dispensació o quan fa més d’un any de l’última prescripció. D’aquesta manera, està previst que a inicis d’any els farmacèutics puguin enregistrar l’actuació que han dut a terme. Així es dota de nou contingut a aquest sistema i es disposarà de dades registrades de la intervenció farmacèutica. També reforçarà la funció assistencial dels farmacèutics en el sistema sanitari.

En aquesta primera frase, tan sols s’han triat 4 grups terapèutics. S’han escollit per rellevància i per l’aportació que pot fer el farmacèutic:

• Inhaladors
  • Anticoagulants i antiagregants plaquetaris
  • Insulines a pacients amb diabetis tipus II
  • Glucagó

Formació específica indispensable

A través d’Àgora Sanitària, s’ha posat en marxa una formació online gratuïta amb inscripcions obertes fins el 19 de novembre. L’objectiu és que els farmacèutics puguin realitzar una òptima actuació. El curs està dividit en 3 mòduls:

• La importància de les primeres dispensacions
  • La intervenció en cadascun dels quatre grups terapèutics
  • Procediment d’atenció farmacèutica

Projecte alineat amb el Pla de Salut i el document de bones pràctiques en Farmàcia Comunitària

La iniciativa està lligada a la línia estratègica 5 del Pla de Salut 2016-2020 “Política farmacèutica i del medicament”, concretament, amb el punt 5.2 sobre polítiques de prescripció i dispensació.

D’altra banda, també respon a dos dels objectius del Servei de Dispensació que contempla el document de Bones Pràctiques en Farmàcia Comunitària:

• Garantir el coneixement del procés d’ús dels medicaments i que s’assumeixi
  • Registrar i documentar les intervencions farmacèutiques realitzades