Estàs aquí: Inici > Destacats > Quines són les tendències actuals en addiccions? En vam parlar a una nova tertúlia d’actualitat

24 febrer 2023

El Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) va realitzar una nova tertúlia d’actualitat “Tendències en addiccions”, el passat 1 de febrer. La formació va ser impartida per la PhD, TEDI manager, Energy Control, Asociación Bienestar y Desarrollo, Mireia Ventura, i per la farmacèutica del departament de Recerca de Projectes Professionals del Consell de Col·legis farmacèutics de Catalunya (CCFC), Maria Perelló. El vocal d’Oficina de Farmàcia del COFB, Guillermo Bagaría, va moderar la sessió, que es va dur a terme en format col·loqui.

D'esquerra a dreta: Guillermo Bagaría, Mireia Ventura i Maria Perelló.
D’esquerra a dreta: Guillermo Bagaría, Mireia Ventura i Maria Perelló.

Els objectius de la tertúlia van ser repassar quin és l’ús de substàncies psicoactives i de conductes addictives, conèixer quines són les pràctiques comunes dels usuaris de drogues per via parental (UDPV) i saber quin és l’impacte del consum de cocaïna i heroïna a Catalunya.

El vocal d’Oficina de Farmàcia, Guillermo Bagaría, va introduir la tertúlia d’actualitat organitzada per “entendre i conèixer què passa quan un medicament surt de l’oficina de farmàcia i no s’utilitza per a la forma per la qual està prescrit en el prospecte”.

Assessorament i detecció de tendències de consum en l’oci nocturn

La PhD, TEDI manager d’Energy Control, Mireia Ventura, va iniciar la tertúlia explicant com va començar el projecte Energy Control fa 25 anys: “neix d’educadors socials i treballadors socials, que treballaven en centres d’addicció, i que van detectar una necessitat de poder donar paraula i sortida a la gent que consumeix drogues de manera recreativa, sobretot en àmbit nocturn”.

A l’inici, les accions d’Energy Control se centraven, principalment, en la prevenció selectiva en l’oci nocturn, que vol dir “acceptar que aquesta gent ha consumit drogues i les consumirà i, per tant, es tracta de proporcionar el màxim d’informació perquè es redueixin els riscos d’aquest consum de drogues“. Dins d’aquestes accions, “ens desplacem a l’espai d’oci i tenim converses, mitjançant voluntaris i voluntàries molt ben formats, en les quals traspassen la informació a les persones que els visiten.

Els tres ponents durant la tertúlia d'actualitat sobre les "Tendències en addiccions".
Els tres ponents durant la tertúlia d’actualitat “Tendències en addiccions”.

Ventura va detallar específicament una de les accions que fan, la d’anàlisis de substàncies en els espais de festa o a les seus d’Energy Control: “el que fem és contactar amb usuaris de drogues, informar sobre la composició de les drogues que vol consumir, assessorar sobre com fer un consum de menys risc, monitorar un mercat, detectar tendències i alertar als agents interessats”.

La vigilància des de l’Observatori de Medicaments d’Abús

En la segona part de la tertúlia d’actualitat, la farmacèutica, Maria Perelló, va exposar les xifres més destacades pel que fa a l’abús en el consum de medicaments, “l’any 2020 es van produir 5.800 morts per sobredosi a la Unió Europea (policonsum amb medicaments, benzodiazepines)”. Aquesta situació, segons comenta Perelló, “es considera un problema de salut pública” i en aquest context neix l’Observatori de Medicaments d’Abús de Catalunya (OMA): “un òrgan de vigilància farmacològica per detectar l’abús i el mal ús de medicaments i analitzar els patrons i tendències de consum“.

“Com que el farmacèutic té la capacitat de detectar aquest fenomen d’abús i mal ús, es va plantejar que l’OMA es desplegués a totes les farmàcies d’arreu de Catalunya“, va explicar Perelló. Durant la seva ponència, la farmacèutica va mostrar els resultats de l’OMA durant el 2020-2021.