Estàs aquí: Inici > Destacats > Els aminoàcids: nova conferència al COFB sobre aquests elements fonamentals per a la vida

22 maig 2023

El passat 11 de maig, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) va organitzar la conferència “Els aminoàcids: elements fonamentals per a la vida”, amb el patrocini de NHCO Nutrition. La conferència va anar a càrrec de la farmacèutica, dietista-nutricionista i membre de la vocalia d’Alimentació i Nutrició del COFB, Anna Paré, i va ser moderada per la vocal d’Alimentació i Nutrició del Col·legi, Anna Bach-Faig.

Els objectius de la conferència van ser saber què són els aminoàcids, estudiar la classificació d’aquests, identificar les funcions de les proteïnes i dels aminoàcids i conèixer la ingesta proteica recomanada.

La vocal d’Alimentació i Nutrició del COFB, Anna Bach-Faig, va introduir la conferència explicant el motiu pel qual els aminoàcids són elements fonamentals per a la vida: “perquè ens ajuden a formar unitats bàsiques que formen part de la nostra estructura“.

Com es classifiquen els aminoàcids?

Tot seguit, la farmacèutica, Anna Paré, va descriure què són els aminoàcids: “components necessaris per al correcte funcionament de l’organisme, que tenen un paper clau en la majoria dels processos biològics, que estan repartits per a tot el cos”. I va afegir, que es tracten “d’unitats bàsiques de les proteïnes i que, a més, són precursors de neurotransmissors, hormones i substàncies nitrogenades”. Paré també va repassar l’estructura química d’aquests, com es formen les proteïnes i la digestió d’aquestes.

La vocal d’Alimentació i Nutrició del COFB, Anna Bach-Faig, introduint la formació.

Pel que fa a la classificació, la dietista-nutricionista va segmentar els aminoàcids segons la seva presència en proteïnes (proteics o no proteics), les seves característiques físio-químiques (neutres polars, neutres apolars, àcids, bàsics), si poden ser sintetitzats o no en l’organisme (essencials o no essencials) i segons la seva importància en el creixement, desenvolupament, reproducció i millora de la salut.

Quines són les funcions i la ingesta recomanada?

Paré també va posar especial atenció en les funcions de les proteïnes i els aminoàcids. En aquest sentit, va detallar les tres funcions principals dels aminoàcids: en primer lloc, “tenen una funció enzimàtica, contràctil, estructural, transport i de regulació com a components estructurals de les proteïnes”; en segon lloc, “són precursors de molècules amb funcions biològiques fonamentals (hormones, neurotransmissors, segons missatgers i antioxidants)”; i, en darrer lloc, “milloren l’assimilació d’altres micronutrients (quelats d’aminoàcids minerals)”.

La farmacèutica, Anna Paré, en un moment de la seva exposició.

“Et falta motivació? Et falta interès? Tens problemes de concentració? Et sents irritable?” La farmacèutica va compartir aquestes preguntes amb els assistents, ja que els aminoàcids estan relacionats amb la funció cognitiva. Concretament, els aminoàcids implicats en aquest sentit són: la fenilalanina i la tirosina, que són precursors de la dopamina; el triptòfan, precursor de la serotonina; i la glutamina, que és un sostrat energètic enteròcit, eix intestí-cervell. Per altra banda, la glutamina, l’arginina i la cisteïna estan relacionats amb el sistema immunitari. I també hi ha d’altres com el col·lagen, que és una proteïna relacionada amb la pell.

En darrer lloc, Parés va exposar quins són els requisits d’ingesta de proteïnes en persones adultes. “Les necessitats de proteïna diàries són proporcionals al pes corporal i no la a ingesta d’energia”, va assegurar. La dietista-nutricionista va mostrar les ingestes recomanades segons l’OMS i segons si la persona practica esport o és gran; i va aconsellar valorar la suplementació en les persones vegetarianes, grans i en dones amb menopausa.

Amb el patrocini de: