Estàs aquí: Inici > Destacats > Sistema endocannabinoide: què hem de saber sobre els fitocannabinoides a la farmàcia comunitària

22 juny 2023

El passat dimecres, 14 de juny, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) va organitzar la conferència “Sistema endocannabinoide: els fitocannabinoides a la farmàcia comunitària”, amb el patrocini de LaviGor. La formació va anar a càrrec del metge i farmacèutic, Jose Julio Robles, i de la farmacèutica, Mireia Castillo. La sessió, dirigida als farmacèutics comunitaris va ser moderada i coordinada pel vocal de Plantes Medicinals del COFB, Josep Allué, i per la vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB, Marta Alcalde.

La vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB, Marta Alcalde, presentant la conferència sobre els fitocannabinoides a la farmàcia comunitària.

Els objectius de la conferència van ser revisar els aspectes legislatius de l’ús del CBD i el cànnabis medicinal, aprofundir en les propietats del CBD i els derivats del cànem i conèixer l’ús i l’actuació farmacèutica davant la dispensació d’un cosmètic o complement alimentós amb CBDtius.

La vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris de COFB, Marta Alcalde, va introduir la formació explicant que “la planta del cànnabis s’ha utilitzat tradicionalment perquè té alguns ingredients que poden ser d’utilitat per a l’organisme. Un d’aquests ingredients és el cannabinoide o CBD, que està molt de moda actualment”. Sobre el cannabinoide, Alcalde va recordar que en els productes que tinguin aquest ingredient cosmètic, “no es pot fer cap mena de reivindicació que faci al·legacions a curar una malaltia o a prevenir-la”. La vocal de Dermofarmàcia va esmentar que el COFB organitza aquesta conferència perquè “aquest tema genera molta controvèrsia, hi ha molts detalls de productes i certa por o desconeixement”.

La legislació del cànnabis

Per abordar la legislació del cànnabis va intervenir el vocal de Plantes Medicinals del COFB, Josep Allué, que va recordar que, des de fa anys, el COFB treballa en la promoció del cànnabis medicinal, ha contactat amb la Subdirecció General de Drogodependències de la Generalitat de Catalunya i ha col·laborat amb el Consejo General de Colegios Farmacéuticos (CGCOF) quan va participar en la comissió del parlament espanyol per l’ús medicinal del cànnabis. Allué va puntualitzar que el cànnabis és una “planta medicinal i tradicional, que té potencial per convertir-se en una planta amb moltes capacitats d’utilització terapèutica”.

El vocal de Planes Medicinals del COFB, Josep Allué, durant la seva presentació sobre la legislació del cànnabis.

“Recentment, el grup de treball de medicament de plantes de l’Agència Europea de Medicaments (EMA) ha fet una crida a la informació per construir una monografia sobre el cànnabis, sobretot sobre les flors, però també sobre l’extracte fluid”, segons va informar el vocal. Per altra banda, també va dir que “la Farmacopea Europea està a punt de treure les seves monografies sobre les flors de cànnabis i l’extracte fluid. Per tant, cada vegada més tenim el perfil del que és un medicament”, va assegurar. Concretament, sobre el CBD, Allué va matisar que és un dels 165 ingredients que té la planta de cànnabis i que només es pot fer servir en cosmètica.

El sistema endocannabinoide i la planta cànnabis sativa

Seguidament, el metge i farmacèutic, Jose Julio Robles, va exposar com funciona el sistema endocannabinoide i els mecanismes amb els quals es treballa, “ja que és una mica desconegut”. El doctor també va centrar-se en la planta cànnabis sativa, “una planta molt coneguda pels seus efectes psicoactius, que s’ha emprat des de fa molts anys com a planta amb acció terapèutica”.

El metge i farmacèutic en un moment de la seva intervenció.

Robles va explicar que els compostos químics del cànnabis, anomenats cannabinoides, “tenen una acció d’efectes fisiològics importants i que treballen sobre els receptors en l’organisme. És una planta que s’ha utilitzat des de fa milers d’anys en diferents cultures i per a diferents finalitats: per a oci, analgèsic, anestèsic, entre d’altres”.

Robles també va parlar de les funcions del sistema endocannabinoide, del mecanisme d’acció, dels endocannabinoides, els fitocannabinoides i de les propietats del CBD i la seva utilitat en dermofarmàcia.

El CBD des de l’oficina de farmàcia

Finalment, va intervenir la farmacèutica, Mireia Castillo, que va assegurar que en l’actualitat “hi ha molt d’interès i molta preocupació pel CBD” i que “la principal tasca que tenim, com a farmacèutics, és informar, aclarir dubtes i desmentir mites“.

Mireia Castillo parlant sobre el CBD a l'oficina de farmàcia.
Mireia Castillo parlant sobre el CBD a l’oficina de farmàcia.

El dubte més freqüent, segons la farmacèutica, és si es pot comprar el CBD per prendre via oral. En aquest sentit, va clarificar que no està aprovat i només es poden adquirir productes que s’utilitzin de forma tòpica. Castillo va destacar la importància de seleccionar laboratoris que tinguin productes amb un aval i un rigor científic.

Finalment, la farmacèutica va detallar a quines persones i per a quines patologies es poden recomanar productes de CBD: persones que tinguin dolor muscular, una contractura, per no abusar tant dels AINE o com a teràpia natural per a l’ansietat, cosmètics, entre d’altres.

Amb el patrocini de: