Estàs aquí: Inici > Destacats > Com implementar l’ús de dermoanalitzadors en el consell farmacèutic

Com implementar l’ús de dermoanalitzadors en el consell farmacèutic

21 febrer 2023

Aquest mes de febrer, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) va organitzar un taller presencial sobre “Dermoanalitzadors en el consell farmacèutic”, amb la col·laboració de Microcaya. La jornada formativa, amb les places exhaurides, va anar a càrrec de Gema Herrerías, vocal de Dermofarmàcia del Consejo Andaluz de Colegios Oficiales de Farmacéuticos (CACOF) i vocal de Dermofarmàcia i Formulació Magistral del COF Sevilla, així com del químic Sabin Linaza, del departament científic de Microcaya. La vocal de Dermofarmàcia i Productes Farmacèutics del COFB, Marta Alcalde, va moderar la sessió.

Els ponents i la moderadora durant el taller “Dermoanalitzadors en el consell farmacèutic”.

L’objectiu del curs va ser donar a conèixer als farmacèutics com crear un servei de recomanació en Dermofarmàcia, i poder recolzar-ho amb l’ús de dermoanalitzadors. La jornada es va dividir en una part teòrica, en la que es van mostrar les pautes per implementar el consell dermatològic a l’oficina de farmàcia mitjançant la captació i fidelització de pacients; i una part pràctica, en la qual el ponent del laboratori va explicar el maneig pràctic dels aparells i els diferents paràmetres que mesura cada sonda.

La vocal del COFB, Marta Alcalde, va ressaltar durant la seva introducció que “tot i que la posada en marxa d’un servei com aquest pot semblar senzill, no ho és tant“, ja que segons ella “requereix dedicar un temps per part de la farmàcia per descriure la metodologia”, així com “una formació continuada de la persona que ho està realitzant”. D’altra banda, destaca que “si es fa bé, de mica en mica es pot anar millorant el sistema i amb la pràctica es pot anar consolidant”.

Problemes dermatològics i protocol d’actuació farmacèutica

La farmacèutica comunitària i experta en Dermofarmàcia Gema Herrerías, va iniciar la sessió explicant quin és el protocol d’actuació farmacèutica enfront dels problemes de salut dermatològics. Aquest, consta d’una fase d’obertura, basada en una entrevista i un estudi, que dona pas a l’elaboració d’un informe i a la posterior recomanació de productes. Herrerías va afegir que per finalitzar el procediment “es du a terme el registre, la venda, i es planifica la revisió amb l’objectiu de fidelitzar el client”.

L'experta en Dermofarmàcia Gema Herrerías, durant la seva intervenció.
L’experta en Dermofarmàcia Gema Herrerías, durant la seva intervenció.

Exposant la seva experiència, va compartir que “la meva farmàcia és una farmàcia comunitària de Sevilla, de barri, que no té res d’especial; però el sistema que tinc establert funciona”. Un sistema que “ja han implementat moltes farmàcies, tant farmàcies de barri, com farmàcies comunitàries rurals”, i que, segons Herrerías, es basa en “generar confiança entre els pacients potenciant el boca-orella”. En aquest sentit, va afirmar que “estic convençuda que la farmàcia del futur es mesurarà per la base de dades de la consulta” i, per tant, recomana als farmacèutics registrar sempre l’informe dels pacients, en qualsevol servei professional que es dugui a terme.

L’ús pràctic dels analitzadors facials

En la part més pràctica de la sessió, Sabin Linaza, del Departament científic de Microcaya, va introduir els dos analitzadors facials més utilitzats a l’hora de realitzar un diagnòstic dermatològic des de l’oficina de farmàcia. Per una banda, va presentar un model que en qüestió de segons elabora una anàlisi completa de la pell, mostrant al client la necessitat de productes o tractaments. Els quatre paràmetres que analitza són la hidratació, la seborrea, l’elasticitat, i la pigmentació.

Sabin Linaza, explicant el funcionament dels analitzadors facials, durant la seva sessió pràctica.

D’altra banda, va mostrar un equip compacte que du a terme fotografia facial, i analitza, a través de la imatge, les arrugues, els porus, la hiperpigmentació i la uniformitat del to. Finalment, després de mostrar els beneficis i característiques de cada aparell, els assistents a la formació van posar en pràctica protocols d’actuació d’acord amb l’anàlisi de casos hipotètics d’exploració facial.

Amb la col·laboració de: