Estàs aquí: Inici > Destacats > El Centre d’Informació del Medicament per dins

El Centre d’Informació del Medicament per dins

12 setembre 2019

El Centre d’Informació del Medicament (CIM) és un departament tècnic clau al Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, que té per objectiu donar resposta de forma objectiva i en temps útil a consultes realitzades pels professionals farmacèutics de qualsevol àmbit. No obstant això, la procedència de les peticions és majoritàriament de l’oficina de farmàcia.

Quina és la tasca del CIM?

Aquest departament del Col·legi proporciona informació, amb la resolució de consultes directes distingint nivells de resposta: selecció de bibliografia sobre un tema, recuperació bibliogràfica i posterior interpretació i consulta clínica i/o amb propostes de solucions específiques.

Maria Perelló, responsable del CIM des de novembre de 2018, en destaca la qualificació de l’equip per atendre les diferents peticions recordant que “la cerca d’una resposta és una tasca complexa que requereix, a més d’uns coneixements específics, habilitats per avaluar de manera eficient la informació recollida”. Per tal de garantir la qualitat de la feina del departament,  un aspecte fonamental per Perelló és “l’avaluació continuada del servei que oferim i que ens permet conèixer quins són els temes més consultats i, per tant, definir els punts d’interès en els que centrar els nostres objectius”.

El CIM, els medicaments i les seves àrees

Pel que fa a la informació de medicaments, es desenvolupa en diferents àrees:

• Farmacologia: freqüentment es demanda la confirmació de dosi per a adults, pediatria o malalties que poden requerir un ajustament com les afeccions renals i hepàtiques. També es consulten temes relacionats amb indicacions, precaucions, reaccions adverses, interaccions.
  • Legislació: assessorament sobre els aspectes legals de les receptes i normes de dispensació pel que fa a estupefaents, psicòtrops, especial control mèdic i fórmules magistrals.
  • Comercialització: altes i baixes de medicaments, composició i equivalències amb medicaments d’altres països.
  • Farmacovigilància (seguretat del pacient): gestionem les alertes de Sanitat, notificacions sobre immobilitzacions i/o retirades del mercat de medicaments o de lots per causa d’incidències.
  • Fórmules magistrals: proporcionem informació sobre l’elaboració, els excipients, la caducitat, la indicació de la fórmula o les possibles interaccions entre els components.
  • I d’altres temes com la dermofarmàcia (cosmètica), alimentació i nutrició, fitoteràpia i homeopatia, productes sanitaris, interpretació de resultats d’anàlisis clíniques i calendari de vacunacions.

Altres activitats

D’altres activitats que realitza el Centre d’Informació del Medicament són la participació en activitats docents i la col·laboració, junt amb altres professionals sanitaris, en comissions científiques, així com la generació d’informació activa en forma de monografies o eines de consulta i oferir recursos als col·legiats per gestionar les tasques assistencials i d’atenció als pacients. Perelló posa especial émfasi en “la tasca d’actualització de continguts que estem duent a terme a la web de salut del COFB, farmaceuticonline.com“.

L'equip del Centre d'Informació del Medicament a la seu del Col·legi.

L’equip del Centre d’Informació del Medicament a la seu del Col·legi.

La importància de la guia de dispensació

Un exemple d’aquesta actualització és la guia de dispensació, que, segons la responsable del CIM, “constitueix una eina molt útil pels col·legiats, ja que la majoria de consultes relacionades amb la dispensació a càrrec del CatSalut es poden resoldre a través d’aquest recurs“. Per aquest motiu, “preveiem dotar a aquesta guia de referència pel professional, de major contingut i utilitat amb la incorporació de noves funcionalitats, alhora que també la realització d’accions formatives de caràcter pràctic”.

Espai específic a la intranet col·legial

Per últim, Perelló comenta respecte al futur immediat del departament que “actualment treballem per definir altres línies de treball per poder donar resposta a les demandes dels col·legiats, desenvolupant continguts centrats en els temes d’interès més sol·licitats“. En aquest sentit, destaca “la creació d’un espai específic del CIM que s’ha desenvolupat a la intranet col·legial (BBS), perquè el col·legiat pugui accedir de manera senzilla i autònoma a la informació que anem generant a partir de les seves peticions“.

El CIM als mitjans

Un dels aspectes a destacar en els darrers mesos de l’activitat del CIM ha estat la seva presència continuada als mitjans, que el veuen com una font de referència en tot el que té a veure amb el consultes relacionades amb el medicament.

La responsable del CIM, Maria Perelló, atenent als mitjans.

S’han atés peticions de temàtica diversa i de diferents mitjans de premsa escrita, ràdio i televisió. Des de presències en directe a TV3 o BTV per parlar del metamizol, fins a col·laboracions  al diari Ara o connexions en directe a Radio 4 i COPE per parlar de l’ibuprofèn, han estat alguns dels exemples d’aquesta creixent presència del CIM del Col·legi als mitjans.