Estàs aquí: Inici > Destacats > Mig segle a la farmàcia

Mig segle a la farmàcia

24 octubre 2014

Cinquanta anys sent farmacèutics es diuen ràpid, però són més de 18.200 dies d’una vida. Al llarg de cinc dècades les vides d’algunes persones han estat lligades a la Farmàcia. Orgullosos d’aquesta dedicació, el Col·legi els va voler agrair i reconèixer amb un homenatge a la Diada del Farmacèutic, entregant-los la insígnia d’or. Dels 24 farmacèutics que van pujar a l’escenari a rebre aquest reconeixement, quatre ens han explicat què ha suposat per a ells aquests anys d’entrega a una professió, a ser farmacèutics.

Decidir ser farmacèutic va ser un propòsit que va marcar les seves vides. A Josefa Costa li agradaven les químiques i les matemàtiques i es va decidir per farmàcia perquè “era una carrera que em va semblar interessant i que podria aplicar tenint fills”, una decisió de la que se’n alegra “moltíssim”. Tot i que parlem de moments que van passar fa molt temps, i la memòria a vegades tendeix a fallar, a Pasqual Balañà el fet de ser “una carrera amb sortida, on poder desenvolupar les meves inquietuds professionals” el va acabar de convèncer. Per a ell la farmàcia es plantejava com un camp molt ampli “que no es limita a les oficines de farmàcia”.

Per a tots ells, rebre la insígnia d’or ha estat motiu d’orgull i alegria. Per Balañà, “potser és un sentiment difícil d’explicar però que fa molta il·lusió. Portes 50 anys desenvolupant una professió que has gaudit, que t’ha agradat, que has lluitat, que has intentat defensar-la, que has intentat que la oficina de farmàcia sigui un servei sanitari i no una cosa comercial”. Cinquanta  anys que, pel que ens expliquen, han passat molt ràpid: “pràcticament no m’he adonat de com ha passat el temps” explica Costa, que es considera “una persona de la meva professió”. Per a ella, aquesta insígnia suposa “un petit reconeixement i estic contenta de que hagi pogut fer de farmacèutica tots aquests anys”. Per Maria Membrado, és motiu “d’alegria, una vida dedicada a la farmàcia” i, el que és més important: “ encara vius per explicar-ho”.

Els hem preguntat també per com veuen la professió a dia d’avui i tots quatre coincideixen en què la professió ha canviat molt i l’actual context econòmic no ajuda. Ortiga explica que “la farmàcia avui en dia és molt diferent de quan vaig començar”. Ella continua tenint farmàcia a Sant Boi i a l’inici de la seva trajectòria no hi havia cap ambulatori pròxim: “tots els que estaven ferits venien a la farmàcia i havies de fer “de tripas corazón”, fer el que podies i enviar-los al carrer Manso al CAP més proper d’aquella època”. A més creu que “la gent jove que està estudiant pensa més en marxar a l’estranger que en quedar-se a treballar aquí. No sé com acabarà tot plegat, em fa l’efecte que tot agafarà el seu carril però em fa una mica de por aprofundir en aquest tema” compateix Artiga. I aquesta situació econòmica tan complicada acaba sent un handicap per exercir com a farmacèutics: “el tema econòmic ens està limitant molt per desenvolupar la nostra professió, tal com voldries desenvolupar-la, perquè a més a més de dispensar medicaments hi ha molts serveis que es podrien fer des de la farmàcia,” explica Balañà. Per Costa, metges i farmacèutics haurien de tenir més unió “perquè realment el que cura és el medicament i el farmacèutic és molt important perquè la gent prengui bé el medicament, sigui responsable. Ja fem l’atenció farmacèutica, preparem farmacioles, però crec que cal profunditzar més en aquesta faceta. És tan important com s’ha de prendre un medicament… receptar un medicament que no es pren bé no farà l’efecte desitjat. Després estan les contraindicacions que a molts metges se’ls hi passa. Crec que realment el farmacèutic és el depositari i el responsable del bon ús del medicament” i ens quedem amb una de les seves aportacions per tancar aquest article: “som totalment imprescindibles, el farmacèutic d’oficina de farmàcia és molt important i espero que no el deixin morir mai”. Nosaltres tampoc, per molts anys més de professió al servei de la salut. Felicitats a tots els homenatjats!

Recull fotogràfic de la Diada del Farmacèutic 2014