Els dies 7, 9 i 14 de novembre, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) va organitzar la formació “Salut bucodental en les diferents etapes de la vida”, amb el patrocini de Dentaid. La formació va ser impartida per Ana M. González, llicenciada en Odontologia i professora de la Universitat de Barcelona; Katherine Guardiola, higienista dental i tècnica especialista en pròstesi dental de l’Hospital de San Rafael; Jaume Guillén, farmacèutic comunitari a Santa Perpètua de Mogoda; i Susana Mingo, trade marketing del punt de venda de Dentaid. La vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB, Marta Alcalde, va coordinar les sessions dirigides als farmacèutics i farmacèutiques de farmàcia comunitària i tècnics i tècniques auxiliars en farmàcia i parafarmàcia.
Els objectius de la formació van ser conèixer les característiques i necessitats per mantenir una bona salut oral en cada moment de la vida (infància, adolescència, edat adulta i vellesa), aprendre a recomanar els productes i les mesures de salut bucodental adequades enfront diferents situacions i revisar la relació entre la salut oral i altres problemes de salut.
La vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris va presentar la formació en salut bucodental, a través de la qual “veurem quines són les diferents necessitats, problemes i solucions amb els que us trobareu a la farmàcia, en funció de si el pacient és un nen, un adolescent, una persona en edat adulta o gran”.
Infantesa i adolescència
L’odontòloga, Ana M. González, va iniciar la primera sessió formativa posant en valor la interacció entre professions, a través d’aquestes formacions, pel fet de “compartir coneixement amb altres companys perquè la salut, en general, és un bé per a tots i tots estem interessats en afavorir-la”.
González va parlar sobre la salut oral durant la infància i l’adolescència. “És important entendre que una dent és òrgan molt complex, de tal complexitat, que inclús comença a desenvolupar-se a partir de la sisena setmana de gestació”, va assegurar. La doctora va abordar les diferents etapes de les dents durant la infància (desenvolupament, primera dentició i dentició), així com les patologies més freqüents i la simptomatologia associada de les càries i l’alteració de les mucoses (estomatitis aftosa recurrent, herpes bucal recurrent, candidiasi oral o lesions traumàtiques).
En relació amb la salut bucodental durant l’adolescència, l’odontòloga va destacar el creixement crani-facial d’aquesta etapa, els canvis hormonals que afecten tant homes com dones i les patologies associades a aquest període com el desenvolupament de gingivitis, periodontitis i l’ortodòncia.
Aquesta primera jornada va ser complementada amb la intervenció de la higienista dental Katherine Guardiola, que va remarcar la importància de la prevenció des de la infància: “s’han d’adquirir bons hàbits de salut dental i nutricional des que surt la primera dent per poder corregir la posició dental des de petits i evitar tenir problemes al cap d’uns anys”.
Guardiola va especificar quins productes utilitzar per tenir una bona salut bucodental, en la infància i en l’adolescència; en aquest sentit, va fer referència a la pasta de dents o el fluor, entre altres productes.
Edat adulta i vellesa
A la segona sessió, les ponents van abordar la salut bucodental durant l’edat adulta i la vellesa. Ana M. González va confirmar que “sempre hi ha més patologies” en aquestes etapes. I va afegir que “les malalties que podem trobar, de forma més habitual en les persones durant l’edat adulta, estan molt focalitzades en les genives”. González va repassar les diferents malalties periodontals, pròpies de l’edat adulta, com la gingivitis, la periodontitis, i també va mencionar les aftes, al dolor dental, les infeccions la hipersensibilitat i el càncer oral. A més, va esmentar com afecta l’embaràs i els hàbits tòxics (el tabac, l’alcohol o les drogues) a la salut oral.
Pel que fa a la vellesa, la doctora va indicar que les patologies d’aquesta etapa acostumen a ser la pèrdua de la dentadura, les pròtesis, la xerostomia o l’halitosi. També va fer menció a la farmacologia, ja que “alguns medicaments poden alterar la salut bucodental, tant estèticament com funcionalment”. I, finalment, va explicar com la diabetis, algunes cardiopaties o la disfàgia poden afectar la salut bucodental en persones grans.
Per la seva banda, Katherine Guardiola, va assegurar que “gairebé ningú es mira la boca” i que “és molt important per tenir una millor qualitat de vida, no només bucal, sinó sistèmica”.
La higienista dental va compartir quins productes ajuden a tenir una bona salut oral: raspalls, cintes de fil dental, la tècnica, els productes químics associats, entre d’altres. “Quan venen a la farmàcia, els farmacèutics també han de ser saber-ne per recomanar als pacients”, va afirmar Guardiola.
Consell farmacèutic en la categoria salut bucodental
“Com hem de fer anar el raspall de dents? Cal mullar el raspall abans de posar la pasta? Hem de recomanar els netejadors linguals?” Amb aquestes qüestions, Jaume Guillén, farmacèutic comunitari a Santa Perpètua de Mogoda, va iniciar la tercera sessió formativa. Guillén va compartir amb els assistents recomanacions per gestionar aquesta categoria des de la farmàcia.
Alhora, Guillén va posar en valor la farmàcia comunitària que “és un dels referents de salut, on cada dia acudeixen milions de pacients buscant una solució als seus problemes de salut”. En aquest sentit, va fer referència a la importància de les campanyes de salut bucal, a la comunicació (a l’aparador, dins de la farmàcia i de l’equip) i va explicar com reconèixer els símptomes i trastorns bucals en pacients diabètics, hipertensos, dones embarassades i en persones amb xerostomia.
En darrer lloc, Susana Mingo va compartir com posicionar els productes relacionats amb la salut bucodental en el punt de venda a través del trade marketing. Per començar, va definir el concepte, que és “un conjunt de plans d’acció i estratègies per transformar el punt de venda, fent-lo més atractiu per als consumidors amb la finalitat de millorar la seva experiència de compra”.
Mingo va detallar les parts del procés d’assessorament en trade marketing, que consten de “quatre pilars fonamentals”: l’oportunitat, en el cas de la salut bucodental és que el 100% de les persones que entren a la farmàcia utilitzen un raspall de dents i una pasta de dents; la definició de l’assortiment, que són el conjunt de referències que ofereix un establiment a la seva clientela; el PDV, els elements del punt de venda com l’aparador, la senyalització de la categoria a l’interior o la col·locació dels productes en el lineal; i, en darrer lloc, la dinamització de la categoria, mitjançant tallers pel consumidor, accions concretes segons la categoria, visibilitat dels productes i accions o campanyes a xarxes socials.
Patrocina:
Altres publicacions d’interès: