Estàs aquí: Inici > Destacats > Es presenten els resultats finals de la beca atorgada pel COFB en la convocatòria 2022

21 desembre 2023

El passat 23 de novembre el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) va acollir una sessió en què es van presentar els resultats finals d’un dels treballs becats pel COFB l’any 2022. L’acte va comptar amb la presència del president de Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, Jordi Casas; la vicedegana acadèmica de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona, Àngels Franch; la responsable de la Comissió de Beques, Mª  Rosa Ballester; i els membres del Tribunal: Guillermo Bagaria, Cristina Cardells i Roser Vallés.

La presentació del projecte becat va anar a càrrec del doctor en farmàcia Adrià Botet, que va exposar els resultats finals de la investigació. La resta de membres de l’equip del projecte són Jordi Borrell Hernández, Òscar Domènech Cabrera i Mª Teresa Montero Barrientos. El títol de la investigació era “Encapsulació i alliberació liposomal per protegir i tractar la pell“.

D'esquerra a dreta: Montse Ponsa, Cristina Cardells, Jordi Casas, Adrià Botet, Mª  Rosa Ballester, Roser Vallés, Àngels Franch, Guillermo Bagaría i Paola Ciccardi.
D’esquerra a dreta: Montse Ponsa, Cristina Cardells, Jordi Casas, Adrià Botet, Mª  Rosa Ballester, Roser Vallés, Àngels Franch, Guillermo Bagaría i Paola Ciccardi.

Resultats del projecte becat

L’objectiu del projecte becat era desenvolupar una formulació específica amb liposomes per incrementar el lliurament del principi actiu a través de la pell, en comparació amb els principis actius lliures. La formulació s’ha preparat per tractar úlceres i lesions amb dificultats de cicatrització: com les derivades del lupus, la regeneració de cicatrius o el tractament de lesions recurrents en pacients que passen llargs períodes de temps al llit. Els principis actius utilitzats han estat dos extractes naturals Rosa eglanteria i Centella asiàtica, que tenen activitat epitelitzant i cicatritzant – i l’ZnO que també aporta activitat cicatritzant.

Els liposomes multilamel·lars proporcionen un alliberament de doble impuls a través de la pell, un lliurament ràpid seguit d’un alliberament retardat i prolongat. Tal com demostren els assajos de permeació, aquest doble impuls incrementa un 75% la quantitat de Rosa eglanteria i un 40% la de Centella asiàtica que es troba a la pell. A més, les imatges de microscòpia de força atòmica mostren com la presència de liposomes suavitza la superfície de la pell creant una capa de lípids sobre ella, proporcionant protecció i un efecte oclusiu a les ferides.

Adrià Botet, investigador del projecte becat en un moment de la seva presentació.
Adrià Botet, investigador del projecte becat pel COFB, en un moment de la seva presentació.

Finalment, els autors de l’estudi van exposar quins han estat els resultats, que apunten cap a una mateixa conclusió: vehicular els principis actius amb els liposomes potencia que aquests penetrin i es mantinguin durant més temps en les capes internes de la pell, i per tant de la zona afectada que es vol tractar. No només això, sinó que també fan una capa protectora sobre la pell evitant així que les cèl·lules quedin exposades al medi extern. En conseqüència, aquestes formulacions podrien accelerar el procés de cicatrització d’aquestes lesions difícils de curar en comparació amb les formulacions tradicionals.