Estàs aquí: Inici > Destacats > El COFB col·labora en l’estudi ‘Brain Health Initiative’ i posa en marxa el grup de treball sobre Alimentació i Salut Mental

23 febrer 2021

El Barcelona Brain Health Initiative (BBHI) és un estudi promogut per l’Institut Guttmann que té per objectius determinar els factors biològics i estils de vida que influeixen en la salut cerebral, i també conèixer i entendre com es pot mantenir la salut del nostre cervell. L’equip investigador està format pel Dr. Álvaro Pascual-Leone, com a director científic; el Dr. Bartrés Faz, com a investigador principal; i el Dr. José M. Tormos, coordinador de recerca de l’Institut Guttmann.

En el marc del BBHI, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona i l’Institut Guttmann han signat un conveni per contribuir a impulsar aquest important estudi, que culminarà en una sèrie de recomanacions i hàbits de vida per preservar la salut del cervell i minimitzar les malalties relacionades amb les persones grans. Alhora, l’acord de col·laboració també té com a objectiu la captació, des de les oficines de farmàcies, de pacients que puguin participar-hi com a voluntaris. Els voluntaris que es recluten en l’estudi són persones d’entre 40 i 65 anys, sense diagnòstic de cap malaltia neuropsicològica o psiquiàtrica. Amb la COVID-19 i el confinament, des del BBHI s’ha continuat estudiant com aquesta situació ha influït en la salut cerebral dels prop de 4.500 voluntaris de l’estudi.

Grup de treball d’Alimentació i Salut Mental al COFB

A partir d’aquest conveni, s’ha creat un grup de treball d’Alimentació i Salut Mental al Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, que forma part de la Vocalia d’Alimentació i Nutrició de la institució. El grup de treball, encapçalat per Anna Bach-Faig, vocal d’Alimentació i Nutrició del COFB, l’integren Anna Paré, Mar Blanco, Esther Barnés, Montse Sanz, Beatriz Bricio, Josep Allué, Xavier de Diego i Andreu Prados, amb el suport de l’estudiant en pràctiques Teresa Romeu.

Els objectius principals són formar el col·lectiu dels farmacèutics en temes d’alimentació i salut mental, contribuir a la difusió del BBHI i reclutar voluntaris per al projecte. En paraules d’Anna Bach-Faig, “l’envelliment del cervell és un tema prioritari per diversos aspectes de salut, i el que pretenem des del grup de treball és enriquir-nos mútuament a través de tots els coneixements que aporta el Barcelona Brain Health Initiative“.

Articles a la web de salut del Col·legi: farmaceuticonline.com

Una de les activitats en què ha participat aquest grup de treball és la publicació a la web de salut del COFB –farmaceuticonline.com d’un seguit d’articles al voltant de les següents temàtiques, d’interès per a farmacèutics i la ciutadania: Probiòtics i salut mental. Eix intestí-cervell; El cacau i les seves propietats saludables i L’omega 3 i els seus efectes en l’atenció i la memòria.

Activitats formatives del COFB sobre alimentació, estils de vida i salut cerebral

Al llarg dels darrers anys, a la seu del COFB s’han impartit diverses conferències relacionades amb aquest projecte i amb la finalitat de divulgar entre els farmacèutics col·legiats que hi han assistit quins són els estils de vida, els propòsits vitals o les activitats que contribueixen a mantenir una bona salut cerebral. Així, per exemple, a finals de 2017 el Dr. Bartrés-Faz va impartir una conferència sobre malalties neurodegeneratives i estils de vida, i el desembre de 2019, va tenir lloc la conferència “Influència de la dieta en la prevenció i tractament de les malalties neurològiques” a càrrec del Dr. Álvaro Pascual-Leone i del Dr. Emili Ros.

En totes aquestes activitats s’ha destacat la importància d’identificar els factors d’estil de vida i els mecanismes biològics subjacents a la bona salut cerebral, en adults de mitjana edat i ancians “joves”, que prediuen el manteniment de la salut conductual i cognitiva. I també d’avaluar els efectes d’un programa personalitzat d’intervenció multidimensional, centrat en hàbits de vida per promoure la salut individual del cervell, preservar la cognició i reduir la càrrega de malalties cròniques en la vellesa.