Estàs aquí: Inici > Destacats > “El món de la farmàcia té un gran futur”. Reflexions i experiències a la Diada del Farmacèutic 2017

22 gener 2018

Cinc dels farmacèutics homenatjats el passat 17 de gener, en el marc de la Diada del Farmacèutic 2017, ens han explicat els seus inicis al món de la Farmàcia, la seva trajectòria professional, com veuen el futur de la professió, experiències que els han marcat, entre altres qüestions. Unes reflexions que arriben després de celebrar els 75, 50 o 25 anys de col·legiats.

“El treball a la farmàcia ha canviat molt”

El primer homenatjat de la Diada del Farmacèutic 2017 va ser Pere Quintana, que complia 75 anys de col·legiació i va rebre la insígnia d’or i brillants per part del president del Col·legi, Jordi de Dalmases. Quintana que va adreçar unes paraules al públic per agrair la distinció atorgada pel COFB i va explicar que “el treball a la farmàcia ha canviat molt” i que hi ha objectes de la farmàcia que “han passat a la història” com ara “els morters, el pindoler, les espàtules, el granetari…”. Quintana també va explicar no sent nostàlgia per aquells anys perquè “aquelles medicines curaven poc i, en canvi, els productes d’ara curen molt més”.

“Cada vegada ens enfoquem més al pacient, a la persona, i això està molt bé”

Eulàlia Vives Ferrer ha complert 50 anys de col·legiació. La seva trajectòria professional està vinculada al món de la farmàcia comunitària. Quan era jove, el seu pare li va dir que estudiés Farmàcia i ella no va poder triar. Malgrat això, explica que està “molt contenta d’haver pogut fer la feina que he fet” perquè “hi ha un valor afegit en la nostra professió i una tasca social molt important”. Durant la carrera, va conèixer el seu marit que, com ella, també va acabar al capdavant d’una farmàcia al barri de Sant Antoni de Barcelona. Per ella, la distinció que li ha atorgat el COFB és “un detall i és d’agrair que el Col·legi se’n recordi”. I afegeix: “Jo he fet la feina que havia de fer perquè així ho sentia. Si estimes la teva professió no pots fer res que estigui malament”. Sobre el futur de la professió farmacèutica, destaca: “L’atenció farmacèutica està molt ben protocol·litzada. Cada vegada ens enfoquem més al pacient, a la persona, i això està molt bé”.

María Asunción Casanova fa 50 anys que pertany al COFB. Va decidir estudiar Farmàcia perquè li agradaven “les matemàtiques i les ciències”. La carrera li va “encantar” i va acabar obtenint el premi extraordinari de final de carrera. De la seva trajectòria professional destaca, sobretot, “el tracte amb les persones, que és fantàstic”. “La farmàcia és com un teatre del món. M’agrada molt la gent i les seves històries. Visc molt l’ambient i a l’Hospitalet, ciutat on tinc la farmàcia, els veïns del barri em coneixen, m’expliquen les seves coses i això m’enriqueix. Forma part de la professió”. El reconeixement de 50 anys de col·legiada de COFB li va fer “molta il·lusió”. Casanova considera que el món de la farmàcia té un gran futur. També diu que si hagués de tornar a triar estudis, tornaria a escollir Farmàcia. “És una carrera molt completa”, destaca.

“L’especialització és clau pel futur de la professió”

Joan Franquesa compleix 25 anys com a farmacèutic col·legiat. Va decidir estudiar aquesta professió “per tradició familiar” – el seu avi ja tenia una farmàcia –  i perquè l’atreia “el tracte directe amb la gent”, que per ell és “primordial”. A banda de treballar a la farmàcia familiar, ha exercit també en d’altres. “Això m’ha donat l’experiència de treballar fora de casa”, relata. Franquesa considera que l’especialització és clau pel futur de la professió: “A casa ens dediquem sobretot a la formulació magistral per problemes de dermatologia, psoriasi, dermatitis atòpica, dermatitis seborreica, etc. D’aquesta manera, no només dispensem i venem medicaments, sinó que també ens centrem en la investigació i l’elaboració de noves cremes”. El reconeixement del COFB significa per ell “25 anys exercint,  treballant i ajudant a la gent, a ser més complidora amb els seus tractaments i a no fer coses que volien fer i que eren errònies”.

Salvador López fa 25 anys que és membre del COFB. No hi havia ningú a la seva família que exercís en farmàcia, però a ell li agradava “el món del medicament i de la salut”. La seva trajectòria professional està vinculada al sector de la indústria i, actualment, treballa en un laboratori. “Ser col·legiat m’ha aportat estar en contacte amb informació i disposar d’uns serveis que potser estan més orientats a l’oficina de farmàcia, però que des del meu punt de vista, i dedicant-me a la indústria, els he mantingut i he considerat que eren correctes”, explica. I afegeix: “Que després de 25 anys el COFB et faci aquest reconeixement fa molta il·lusió”. López creu que la professió farmacèutica “té molt futur”, però que “s’ha de readaptar, tant des d’un punt de vista de l’oficina de farmàcia com des de la mateixa indústria”. “Hem d’aprofitar que el farmacèutic és un expert del medicament per modernitzar-nos”, relata. Segons ell, “cal pensar en una farmàcia del segle XXI, diferent i que anirà evolucionant i agafant uns nous camins que no tenen res a veure amb la farmàcia que havíem conegut fa 25 anys, quan vam començar. El futur és boníssim i s’ha de treballar moltíssim”, conclou.

Altres publicacions relacionades recollides al Blog: